jump to navigation

Aduan kepada Biro Pengaduan Awam, Jabatan Perdana Menteri Malaysia. Ogos 27, 2009

Posted by Firdaus Rosli in Uncategorized.
Tags: , , , , , , , , , , , , , ,
trackback
Complaint No.: A60089
Date: 27/08/2009
Status: CASE UNDER INVESTIGATION
Subject: IRRESPONSIBLE KTMB STAFF, ACTION NEEDED
Details of Complaint:
On 4.30pm 23/8/2009, I go to Kajang KTM Station to purchase train ticket for a journey from Batu Gajah to Butterworth on 18/9/2009,2 days before Hari Raya. When I asked the KTM ticket clerk,she said all tickets for journeys on 18/9/2009 are sold out,and recommends me to take ticket for same journey on 19/9 instead, which departs on 11.11pm, arrived on 4.40am 20/9, which would be Hari Raya.

I purchased the ticket finally, as there are no other options left. My relative who lives in Batu Gajah was sympathetic, as I would need to endure a journey on the Hari Raya Eve. But I don’t mind, since I consider myself lucky for being given a chance to go back for Hari Raya to my hometown near to Butterworth.

She tried to solve the problem by trying to purchase the ticket at the KTM Batu Gajah for the journey for the date that I desired, 18/9. Eventually, she succeeded,contrary to what has been said by the KTM ticket clerk in Kajang.

This attitude frustrates me, as there would be other people who in dire need for tickets for such journey, who would be cheated by this KTM Kajang ticket clerk which embarrassed the company. Overall, I am happy with the company’s service even though they raised ticket price recently,since their train services are reliable,compared to express buses.

According to a visit on KTM website on the night of 23/8, there are 20 tickets still available for such journey.

Here are the details for my ticket.
Ticket Number: S 0070749
Train: Ekspres Langkawi (EL8)
Class: Ekonomi (CMB)
Origin: Batu Gajah, To: Butterworth
Departs: 19/9/2009 23:11, Arrives: 20/9/2009 4:39
Coach: R2, Place: 4D
Fare: RM12.00
Numbers written at the below side of the ticket:
092040001-00403893-1 23/08/2009 16:49 UserID:065061SR/20400/1

Nombor Aduan: A60089
Tarikh: 27/08/2009
Status: KES DALAM SIASATAN
Subjek: STAF KTMB TIDAK BERTANGGUNGJAWAB, TINDAKAN DIPERLUKAN
Butir-butir Aduan:
Pada 4.30petang 23/8/2009,saya ke stesen KTM Kajang untuk membeli tiket keretapi untuk perjalanan dari Batu Gajah ke Butterworth pada 18/9/2009, 2 hari sebelum Hari Raya. Ketika saya bertanya kerani tiket wanita KTM tersebut, beliau berkata bahawa tiket untuk semua perjalanan 18/9/2009 habis dijual, dan mencadangkan saya mengambil tiket untuk perjalanan yang sama, tetapi pada 19/9, yang berlepas pada jam 11.11 malam, tiba pada 4.40 pagi 20/9, iaitu pada Hari Raya Pertama.

Saya membeli juga tiket tersebut, melihatkan tiadanya pilihan lain. Saudara saya (wanita) yang tinggal di Batu Gajah bersimpati, kerana saya perlu menempuh perjalanan pada malam Hari Raya. Namun saya tidak kisah, kerana saya menganggap diri saya bertuah kerana diberi peluang untuk pulang berhari raya di kampung yang berdekatan Butterworth.

Beliau cuba menyelesaikan masalah saya dengan cuba membeli tiket tersebut di stesen KTM Batu Gajah. Tiket masih ada, berbeza dengan apa yang dinyatakan oleh kerani tiket KTM di Kajang.

Sikap ini mengecewakan saya, kerana mungkin ada orang lain yang lebih memerlukan tiket untuk perjalanan sedemikian yang ditipu oleh kerani tiket KTM Kajang ini yang telah memalukan syarikatnya. Secara keseluruhan, saya gembira dengan perkhidmatan syarikat ini walaupun mereka baru sahaja menaikkan kadar tambang, kerana perkhidmatan keretapi mereka boleh dipercayai, berbanding bas ekspres.

Berdasarkan lawatan saya ke laman web KTM pada malam 23/8 terdapat 20 tiket yang masih ada untuk perjalanan serupa.

Berikut adalah butir-butir tiket saya.

Nombor Tiket: S 0070749
Tren: Ekspres Langkawi (EL8)
Kelas: Ekonomi (CMB)
Dari: Batu Gajah, Ke: Butterworth

Berlepas: 19/9/2009 23:11, Tiba: 20/9/2009 4:39
Koc: R2, Tempat: 4D
Tambang: RM12.00
Nombor yang tertulis di bahagian bawah tiket:
092040001-00403893-1 23/08/2009 16:49 UserID:065061SR/20400/1

Aduan asal adalah dalam Bahasa Inggeris, supaya tindakan diambil lebih pantas. Di bahagian bawah adalah terjemahan yang saya lakukan untuk memudahkan pemahaman para pembaca. Jika ingin pergi ke laman web Biro Pengaduan Awam, anda boleh klik di sini.

Saya kecewa dengan sikap kerani tiket KTM Kajang yang disebutkan (namanya di pakaian seragam adalah “Sara”, manis orangnya), kerana beliau tidak mengamalkan etika kerja yang mesra pelanggan, sehinggakan sanggup menipu pelanggan mengenai tiket yang dicari.

Adakah kerana malas untuk memeriksa pangkalan data tiket?

Atau terlalu banyak pelanggan untuk perkhidmatan KTM Komuter yang memerlukan perhatian? Ini mungkin jawapannya, menurut kata hati saya.

Saya membayangkan bahawa para kerani tiket di Stesen KTM Kajang menghadapi tekanan hebat, kerana pelanggan yang sangat ramai jumlahnya untuk kedua-dua perkhidmatan Antarabandar dan Komuter.

Lebih-lebih lagi dengan tren “shuttle” yang semakin banyak, seperti laluan KL Sentral – Ipoh yang kebetulan dipanjangkan laluannya ke Kajang untuk dua perjalanan pagi dan petang.

Jika itu dikenal pasti sebagai puncanya, kita sama-samalah berharap agar stesen KTM Kajang dapat diperbesarkan lagi, dan ditambah bilangan kaunter tiket daripada dua sedia ada, kepada empat atau lima kaunter untuk menampung jumlah pelanggan, bukan hanya ditumpukan kepada perniagaan tapak letak kereta semata-mata.

Pada masa yang sama, saya juga berharap agar laluan pejalan kaki antara stesen KTM Kajang dan Jalan Reko diperbaiki supaya lebih selamat dan selesa. Laluan yang akan dibina haruslah luas dan lebar, dan juga cerah untuk penglihatan yang mudah di waktu malam. Sambungan yang mudah ini seterusnya dapat memudahkan penumpang KTM untuk diambil oleh rakan-rakan dan keluarga di Jalan Reko, mahupun menaiki bas RapidKL dan Road Liner sedia ada.

Selepas perkara ini dilakukan, KTMB boleh menumpukan kepada pembangunan seterusnya stesen KTM Kajang yang kebetulan terletak di lokasi yang amat strategik dan punya tapak yang luas, sekarang ini menjadi ruang meletak kenderaan.

Antara pembangunan yang akan memberikan pulangan berbaloi kepada KTMB dan pengguna adalah pusat komersil, yang mana akan menyediakan ruang niaga lebih luas dan tersusun kepada para peniaga yang “bersepah” bertaburan sekitar kawasan stesen KTM, ruang letak kenderaan yang lebih banyak dan selesa (mampu mengurangkan masalah tempat letak kenderaan di Pekan Kajang), selain akses mudah dari Jalan Reko dan Jalan Bukit yang mampu menyelesaikan masalah trafik di Jalan Bukit yang menempatkan sekolah menengah dan Kolej New Era.

Akhirnya bolehlah tempat itu nanti dipanggil Kajang Rail Mall. Macam cantik juga nama tersebut.

Saya kini tinggal di Kajang, dan saya amat menyayangi tempat ini. Mari kita doakan agar bandar Kajang kita lebih berjaya di masa akan datang, dan keluar daripada segala masalah yang membelenggunya.

About these ads

Komentar»

1. suhaimi - Ogos 27, 2009

Respon terus kepada saudara Firdaus :

Aku kenal kepada kerani bernama Sara tersebut kerana aku juga selalu ke Kajang dan balik ke UKM aku akan gunakan komuter. Sara ini memang sangat peramah orangnya. untuk maklumat sistem KTMB di website mempunyai masalah lambat update ini diakui oleh staf KTMB di Sentral KL dan juga Kajang sendiri maka pangkalan data di stesen adalah yang paling tepat. Aku pernah tgk di website masih ada 14 tiket available untuk perjalanan KL Sental -Butterworth Tren Tambahan Jam 1030 malam tapi aku pergi hanya 20minit selepas itu sudah habis tiketnya dan aku balik semula dan check di website masih ada 14 tiket. Tiket di website akan bertambah kalau reservation online dibatalkan tapi dia tidak akan dijual kepada pembeli tiket di kaunter kerana ketidak selarasan antara KTMB Online dan pangkalan datanyaa….

neway pidot, kak sara tu buat keja dia je la, aku dia cakap elok je ngan aku..siap melawak2 lagi…

Firdaus Rosli - Ogos 28, 2009

Terima kasih atas penjelasan yang menyeluruh itu Mie. Nampaknya aku tersalah tembak orang yang tak bersalah la kan? =(

Aku pun seronok dengan kak Sara tu, cuma frust bila benda gini jadi, pasti sebab ramai yang akan hadapi kekecewaan yang sama bila tahu tiket dah habis.

Komen ko di atas tak dapat jelaskan kenapa saudara aku di Batu Gajah dapat belikan aku tiket untuk perjalanan yang sama, sedangkan aku pergi sehari lebih awal ke Kajang dan hasilnya “tiket habis”.

Apa pun penjelasan dan ulasan kita, diharapkan aduan dari aku ini dapat membuka mata pihak berkenaan mengenai segala kelemahan yang ada, termasuklah ketidakselarasan sistem on-line KTM sendiri.

2. suhaimi - Ogos 28, 2009

yes itu penting tak kisah pun ko bantai sara tu sebab maybe dia pun tersilap tengok..kadang-kadang staf ktmb banyak suka pekak telingan kita kata batu gajah dia ingat dari kajang..tu kesilapan biasa…apapun aduan ko ni harap selesaikan maslh ktmb

3. mohd. aziz b hamza - Februari 16, 2010

1.kemudahan untuk membuat pinjaman perkahwinan….untuk rakyat yang tidak berkemampuan…dimana kah boleh saya rujuk pekara ini?
tertumpu pada wilayah persekutuan labuan…susah nak dapatkan kemudahan seperti dinyatakan.

2.kursus perkahwinan saya cadangkan bagi wilayah persekutuan labuan diadakan 3 kali sebulan dan diwakili seramai 80 orang bg tiap-tiap kursus..

4. saidin bin saari - Mac 8, 2010

kepada datuk sri perdana menteri.
saya saidin bin saari bernomber k/p 661203-07-5239 berserta alamat rumah 37 lorong 17 taman penaga.
ingin saya membuat aduan tentang masalah saya yang mana kerajaan menggalakkancari pendapatan tambahan. saya menyahut cadangan yang diberi oleh pihak kerajaan itu.
saya bekerja makan gaji denganberpendapatan rendah sebanyak rm 1100 sebulan dan mempunyai 8 orang tanggungan. pada setiap hari cuti sabtu dan ahad saya akan kelaut.saya mempunyai lesen PPD 219 hanya untuk sungai. tapi sekarang ini sungai sudah dikorek dan saya terpaksa kelaut, tapi bila kelaut maritin telah menahan saya,mereka tidak membenarkan saya memukat di tepi pantai kerana lesen saya lesen sungai, saya mohon lesen laut pihak maritin tidak beri, kalau saya kelaut juga saya kena saman.apa pandangan tuan sedangkan saya mohon lesen laut tidak diluluskan alasan kerana kerja. saya harap pihak datuk sri meluluskan permohonan lesen saya.
saya harap datuk sri dapat membantu orang-orang seperti kami yang berpendapatan rendah.

awin - Mei 13, 2011

ok..dalm perhatian

5. NoorZiey - Mac 25, 2010

salam sejahtera, salam pembuka bicara, assallammualaikum…
di sini saya ingin mengadu tentang majikan yg selalu memperlekehkan pekerja bawahan,
Setiausaha Majlis Daerah Saratok, En. Ingnatius Jinne Bunyau selalu tidak berlak adil pada ayah saya iaitu pekerja yg mmegang jawatan sebagai Pembantu Am Rendah di office berkenaan.
Ayahnda selalu di tindas dan kurang mendapat tempat dan layanan yg sepatutnya olh beliau. Ayahnda yg bkal bersara tidak lama lagi mampu berkata apa2 memandangkan beliau cuma org bawahan dan hanya mampu mengeluh kepada kami sekeluarga.
saya selaku anak tidak rela melihat ayahnda di perlaku majikan sedemikian rupa, memandangkan usia semakin meningkat, dan tidak berapa sihat.
Oleh kerana dek kesihankan seorang ayah, saya tidak tahu kemana hendak mengadu atas sikap majikan yg pentingkan diri sendiri ini.
Ramai yg meletakkan jwatan dr bekerja dgn beliau.
Saya mohon agar ada tindakan yg di ambil kepada majikan sedemikian agar pekerja tidak merasa tersisih hak mereka.

samsira - Mac 25, 2010

-aku rasa knl ya

nizar - September 18, 2010

Sy plak juga pekerja ditindas kerja..ari cuti am xdapat double.bonus tahunan xpnh ada da 3 thun lebih keje.syarikat ialah pekerja anak beranak.bla da hal pn takut sb balakang majikan men kutuk2 dpn pekerja len.kije 10-9malam xkire ot.ada lak pekerja sorang tue..xdcarum kwsp n perkeso da kat 1tahun kije.org baru lak bakal menantu..gji sama cm sy yg da 3thn kije.jd sy faham benar perasaan cik sal ayah cik

6. MAHFUZ BIN MOHAMED - April 13, 2010

sebahagian pekerja tempatan generasi ke 2 felda jengka 22 di tindas .gaji yang di perolehi kurang dari yang sepatutnya kami perolehi.bila di tanya, jawapan yang kami terima iyalah KALAU TAK PUAS HATI BERHENTI. kebanyakan pegawai yang berkerja hanya menghabiskan masa di kedai kopi.kami berharap para pegawai felda tecknoplant jengka 22.lebih mengutamakan kerja daripada membuang masa di kedai kopi. kami harap pihak pengurusan dapat mengambil tidakan yang sewajarnya.terima kasih.

7. HAJI IBRAHIM BIN HAJI BIDIN - Mei 26, 2010

WAKIL RAKYAT – hendaklah berkhidmat untuk rakyat.Tak kira wakil rakyat mana sekali pun.Yang penting adalah Khalifah atas muka bumi ini.Ada hubungan dengan Allah S.W.T.dan hubungan dengan manusia,lebih-lebih lagi rakyat yang memilihnya.Ia adalah amanat dan tanggungjawab.Bukannya Terompah,terompah dia keras,mahu pijak orang sahaja.Manakala Khalidah ia beri khidmat terbaik kepada setiap manusia tak kira apa agama,bangsa dan bahasa.Umpamanya 4 biji pisang,wakil rakyat kena beri 3 biji kepada orang lain dan sebiji sahaja untuknya. Itulah namanya khidmat dan kebajikan.

Saya harap mana-mana wakil rakyat berilah khidmat sewajarnya,tak mampu banyak,dengan kadar 10% atau 20%.biarlah ada khidmat bakti dan perkhidmatan sebenar.Rakyat ramai yang memerlukan sesuatu seperti kemudahan jalanray,rumah murah,perkhidmatan air dan api,perkhidmatan abadat seperti baikpulih surau/mesjid,pelajar miskin dan sebagainya seperti warga emas,ibu tunggal,anak yatim,fakir dan miskin.

untuk merealisasikan wawasan 2020,maka setiap wakil rakyat kena kerja keras dan sama-sama fikirkan masalah rakyat.

RAKYAT DIDAHULUKAN,PENCAPAIAN DIUTAMAKAN.

1 MALAYSIA UNTUK SEMUA DAN SEMUA UNTUK RAKYAT.

SALAM HORMAT SAN WASSALAM.

8. samita yogini bejer kumaran - Jun 18, 2010

sebagai seorang penduduk di perkampungan kuang,selangor bersebelahan dengan stesen kereta api kuang ingin memaklum bahawa kami tiada laluan untuk menyeberangi landasan kereta api setelah membina tembok kerana selama ini kami ke seberang dengan menggunakan jalan landasan. sekarang kami ingin memohon jejentas untuk ke seberang.masalah ini menyebabkan kami tiada laluan ke stesen kuang. masalah ini juga mengacam keselamatan penduduk terutamanya pelajar sekolah dan juga penduduk yang lain.tambahan pula kereta api EPRL akan mula mengunakkan landasan ini.kami berharap agar pihak berkuasa akan bertindak secepat mungkin kerana semua pelajar sekolah melintas mengunakkan jalan landasan untuk ke stesen kuang.

9. Fysal - Jun 23, 2010

Pada 22/06/2010 lebih kurang jam 2 pagi sedang saya tidur rumah sewa saya telah di pecah masuk. Mujurlah saya tersedar setelah terdengar bunyi pintu dibuka.Dua telefon bimbit dan sejumlah wang telah dicuri melalui tingkap kerana diletakkan berdekatan dengan tingkap. Si pencuri telah membuka beberapa keping cermin dan membengkokan palang besi untuk megambilnya dan membuka pintu kerana pintu saya juga berdekatan dengan tingkap. Cubaannya untuk memasuki rumah tidak berjaya kerana saya telah tersedar. Sebaik sahaja saya sedar dan pergi keluar rumah tiada sesiapa di luar dan dia berjaya melarikan diri.

Saya menghubungi 999 dengan mengunakan telefon jira dan telah menyambungnya ke PDRM bahagian Miri. Saya menyatakan perkara yang berlaku kepada pegawai bertugas iaitu Inspektor Afifa. Dia memberitahu saya yang dia akan menghubungi saya semula, selang beberapa saat kemudian dia menghubungi saya dan bertanya kepada saya samaada terdapat Peronda Polis di rumah saya, saya menyatakan tiada sesiapa pun anggota polis di sini. Dia memberitahu saya bahawa hanya dapat datang ke tempat kejadian pada pagi kerana tiada Jurugambar. Dia juga menyuruh saya berjumpa denganya pada waktu pagi dan memebuat laporan tentang kejadian yang berlaku di Balai Polis Pusat Miri berhadapan dengan Yu Lan Plaza.

Pada waktu pagi lebih kurang jam 8 pagi saya pergi ke balai. Sebaik sahaja saya tiba di balai saya tidak di sambut dengan senyuman dan kata-kata yang lembut seperti “selamat Pagi” atau “selamat sejahtera apa oleh saya bantu” sebaliknya dengan kata-kata kasar seolah-olah saya seorang penjenayah. Anggota bertugas bertanya kepada saya “Mahu berjumpa siapa”, saya menjawab “Inspektor Afifa” anggota yang bertanya itu menyuruh seorang lagi anggota lain menunjukan saya dimana biliknya dan saya pergi ke bilik yang ditunjukan dan mengetuk pintunya beberapa kali tetapi tidak berjawab. Saya pergi ke kaunter hadapan semula dan dan memberitahu mereka yang tiada orang di bilik. Salah seorang dari mereka berkata mungkin dia pergi ke Ibu Pejabat Bahagian Miri dan menyuruh saya menunggu.

Sementara saya menunggu seorang anggota polis di balai tersebut bertanya kepada saya apa yang berlaku dan saya menjawa yang rumah saya telah di pecah masuk pagi ini, dengan bersahaja anggota tersebut menjawab “oh” dan menyarankan saya menunggu Inspektor Afifa. Setelah sejam saya menunggu salah seorang anggota lain memberitahu saya yang berkemungkinan Inspektor Afifa sudah balik ke rumah kerana bertugas di waktu malam. Dia memberikan no. h/p beliau untuk dihubungi dan menyuruh saya pulang dan kembali pada waktu petang. Dia juga menyarankan saya menghubungi Inspektor tersebut sebelum datang.

Lebih kurang jam 11pagi itu saya menghubungi Inspektor Afifa lagi dan bertanyakan dimana beliau berada dan bolehkah saya datang ke balai. Dia memberitahu kepada saya yang dia berada di balai itu dan bertanya kepada saya samaada telah membuat laporan ataupun belum. Saya menjawab “belum kerana puan menyuruh saya bertemu dengan puan”. Saya jadi hairan dan terkejut persoalan di minda saya kenapa anggota di balai pada pagi tadi tidak menyatakan kepada saya sebaliknya menyuruh saya menunggu. saya bertanya sekali lagi kepada inspektor perlukah saya datang lagi ke balai dan sekali lagi dia bertanya kepada saya “adakah terdapat dokumen yang penting yang hilang”. Saya menjawab tiada kerana pada pagi itu saya telah menjumpai semula dompet saya di hadapan pagar bersama i/c, lesen dan lain-lain tetapi wang telah dibawa lari. Dia menjawab dengan bersahaja “Oh! kalau begitu tidak payahlah membuat laporan kerana tiada apa-apa yang penting yang hilang”

Disitulah saya hairan dimanakah etika kepolisiannya? bagaimana mereka menyelesaikan sesuatu kes? Adakah kerana saya orang biasa sahaja jadi mereka tidak mempedulikan saya? Bagaimana satu balai tidak seorang pun yang tahu di mana pegawai mereka berada? dimanakah sikap kemesraan mereka? Adakah perlu masuk TV baru nak bertindak? Walaupun kes saya ini keciltidak melibatkan kehilangan nyawa tetapi dimanakah kecekapan dan kemesraan mereka. Semuanya sambil lewa sahaja seperti kerja hanya menunggu gaji hujung bulan sahaja

rizal - Julai 6, 2010

saya bersimpati dengan awak…
betul, kebanyakan polis hanya menunggu cukup bulan sahaja….

10. rizal - Julai 6, 2010

saya berasa kesal dengan sikap polis wanita bahagian repot di kluang yang tidak mesra..
dek kerana terlupa saya dituduh penipu, loyar buruk serta menjauhkan maruah saya..
dimanakah budi bahasa budaya kita yang selalu keluar di televisyen????

11. azwan - Julai 8, 2010

mmg ader yg begitu… tp x semua….. tp tu la x tau lg nak ckp aper…

12. RAMJAN BIN CHE ROS - Julai 9, 2010

Saya amat merasa meluat dengan golongan PATI yang semakin banyak di KAMPUNG SRI INDAH A , SG BULUH, SELANGOR , kenapa pihak yang berwajib tidak tangkap dan hantar pulang ? Mereka ( PATI ) berlagak macam tanah BAPAK MEREKA , kerana terlalu ramai barang makan harian naik harga, mereka dominan setiap kali pasar malam, kita penduduk menjadi takut, mereka rata-rata tiada dispilin dan pengotor. Saya mencabar pihak berwajib datang dan TANGKAP MEREKA DAN HANTAR PULANG.
.
Apa yang lebih menyedihkan di SRI INDAH A SG BULUH , menjadi rumah milik mereka sebagai pelindung , mereka MENYEWA rumah , bilik kepada golongan ini.

Sebagai penduduk , saya sedia memberikan maklumat dankan menunjukkan rumah-rumah yang mereka duduki , pihak yang berwajib boleh menghubungi saya melalui no 019-2165021, Ingat pihak berwajib jangan melalui pemimpin tempatan, kalau tuan lakukan RAHSIA AKAN BOCOR, belum sempat tuan-tuan datang mereka DAH CABUT LARI.

Sekian

along - April 30, 2011

pasal pati ni huh dah letih penduduk awam mengadu.. ni dekat selayang baru jln 15 dah jadi kilang buat tudung memekak 24 jam jln bekepak dia ingat malaysia ni bapak dia punya dengan bekereta lambang depan belakang kerajaan negeri sembilan pegh dah macam sultan…..bukan dekat selayang sahaja gombak,nahoda dan bnyk tempat lagi….kita mengadu dekat biro tp lain jadinya kata nama di rasiakan…belum ape2 kita suruh datang jumpa kita mcm2 alasan dia ingat kita ni nak menipu dia agaknya…..dah bagi nama i.c alamat pon tak percaya lagi…saya bukan ape tempat saya tinggal ni banyak indonesia kalau benda ni kecoh tau plak saya yang report yg kena saya…kalau betul nak ops jumpa saya dulu tanya dan tengok dulu…..call saya 0123730615

13. kamarulzaman - Ogos 6, 2010

Saya nama seperti diatas ingin memaklumkan kepada dato, sebuah syarikat daripada india telah menipu saya. Pada hari temuduga saya dijanjikan berkerja dangan sebuah syarikat
KEC Internationl Limited dan berjawatan Asst Manager dan bergaji Rm 6000.00 sebulan. pada 28.june2010 saya mula berkerja dan saya lapor diri dengan seorang project manager dan ia sah kan saya berkerja dengan KEC International Limited. Pada 2.august 2010 mereka berka ta gaji saya sudah masuk dalam bank tetapi tiada wang didalamnya 3.august 2010 pada pukul 2.30 ptg meraka berkata wang sudah masuk dalam bank tetapi tiada. Pada 5. august 2010 meraka membari cek dan appointment later tetapi saya lihat appointment later itu dari syarikat Asiacom bukan dari KEC Internation Limited yang seperti dijanjikan dan saya difahamkan syarikat itu tidak berdaftar di malaysia tetapi kenapa syarikat itu dapat project di seremban – gemas electrified double project. Saya berharap dato dapat menolong kami rakyat malaysia.Tolong kami jangan biarkan rakyat malaysia ditindas oleh warga
asing ditanah air sendiri

14. Faizal - Ogos 14, 2010

Saya, Faizal seorang warga emas ingin membuat aduan atas tingkahlaku dan sikap biadap seorang wanita india yang berjaga pondok mengutip bayaran letak kereta di KTM Rawang.

1. Pada jam 4.15 petang 14hb Aug 2010, semasa hendak membuat bayaran, terdapat gangguan dihadapan tingkap bayaran. Setelah saya membuat bayaran RM 3.00, saya tegur keadaan demikian dan dengan kurang-ajar dia berkata “Kalau tak suka parking situ, kamu boleh keluar”. Saya terkejut dengan kata-kata itu dan terus edar dari situ tanpa mengambil resit. Tak teringat mengambil resit kerana terkejut dan tidak sangka seorang yang memberi perkidmatan am, boleh berkata begitu.

2. Lebih kurang jam 4.40 ptg saya datang kembali untuk tuntut resit saya, tetapi dia mencabar saya bahawa dia tidak boleh keluarkan resit dan “Kalau hendak lapur kepada majikan atau seaiapa pun, pergilah, saya tidak peduli – saya tidak boleh keluarkan resit”.

Tuan, saya amat kagum bukan kerana ketiada resit, tetapi, sikap biadap dan bahasa kurang ajar nya – kerana KTM mengajikan individu begini rupa, sedangkan KTM mempromosikan perkhidmatan untuk menaikan taraf dan mutu.

Lagipun, kalau wang diterima dan tiada resit dikeluarkan, bagaimana hendak rekod hasil majikan. Ianya bertanda soal yang besar.

Tuan, gajikanlah orang-orang yang sopan dan berbudi bahasa.

Terima kasih

15. PENCARI LAILATULQADAR - September 1, 2010

Assalamualaikom w.t.w.
Dipohonkan wakil-wakil rakyat yang ada di Malaysia,dekati rakyat di Surau dan mesjid sempena Bulan Ramdhan,berilah duit raya sama rata dan jangan memilih kasih.Itu semua amanah daripada Allah s.w.t.Disamping beribadat di mesjid,solat sunat teraweh , dapat bergaul sama rakyat dan kenalk mengenal dan berikanlah simpati kepada yang betul-betul memerlukannya,anak yatim,fakir,miskin,warga emas yang sepatutnya,OKU dan sebagainya.Jangan hanya yang dapat itu dipilih-pilih sahaja.Hulurlah sumbangan dan pemberian semata-mata kerana Allah bukan kerana nak jerat untuk Pilihanraya.Rakyat sudah pilih dan berikan khidat bakti kepada rakyat.mudah-mudahan Allah balas jasabaik dan khidmat bakti tuan-tuan dan puan-puan wakil rakyat semua.Tempat saya batang hidung pun tak nampak.Berilah juga habuan kepada imam-imam teraweh dan yang sepatutnya. Rakyat Tanah Merah (belimbing,Salak, Paloh dan sebagainya). harap faham dan fikir-fikirkan.Kawe cari LailatulQadar…

16. penajwat awam Malaysia - September 27, 2010

Assalamualaikom w.t.w.
Salam 1Malaysia.
Saya mencadangkan kepada institusi bank di Malaysia memudahkan loan/pinjaman samada pinjaman peribadi atau apa-apa pinjaman agar memudah peminjam yang berjawatan tetap iaitu penjawat awam agar kecairan aliran wang dapat diperdagangkan.contohnya.Penjawat awam yang membuka akaun CIMB bank dan gajinya menerusi bank tersebut ,maka kewajaran meluluskan loan atau pinjaman dapat diuruskan dengan cepat,ringkas dan tidak membebankan walaupun pemohon mempunyai black list kerana gajinya di bank yang sama.Bagitu ban-bank lain.Dana di bank-bank banyak,tetapi amat susah hendak meluluskannya dan ini ternyata apabila pemohon dikenakan syarat-syarat yang ketat dan iklan sahaja bunyinya sedap dan mudah.Sedang penjawat awam memerlukan dengan kadar segera dan syarat-syarat boleh dilonggarkan dengan gaji pemohon berkenaan dibank yang sama.Disarankan agar pihak bank memudahkannnya dan biarlah tidak ada korapsi dalam memilih kelulusan agar kecairan dan pengaliran wang dapat pusingan dan mendapat keuntungan bank dengan jangka masa pendek dan panjang.kepada pihak bank juga disyorkan agar kelulusan segera kepada pesara dalam membuat pinjaman perumahan jangka panjang dan apa-apa loan demi kepentingan rakyat yang berpendapatan tetap dan memberikan perkhidmatan terbaik agar semua mendapat faedah yang sewajarnya.jangan mementingkan keuntungan semata agar keberkatan dalam hidup tercapai dunia dan akhirat.kepada loan kenderaan,biarlah pihak bank menilai semula agar jadikan sisitem Islamic diutama daripada sisitem riba dimana apabila peminjam meminjam pembelian kereta dengan kos RM30,000.00 menjadikan RM50,000.00 dan selepas tidak dibayar peminjam berkenaan dikenakan cas dan sehingga kepada RM120,000.00 selepas 15 tahun dan 20 tahun berlaku tanpa menasabah dan cas dikenakan sehingga peminjam menjadikan diisytiharkan muflis atau bankkraf.Harap pihak bank semak semula dan pihak kerajaan menjadikan syarat-syarat keperimanusiaan agar kes ini dapat dibendungkan.Semoga kedudukan bank-bank yang ada terjamin dan mesra pelanggan dan memberikan perkhidmatan terbaik agar keadlilan terujud dan samarata keadilan dilaksanakan.Terima kasih.

17. no rush - Oktober 2, 2010

harap PM memantau jpj yang semakin banyak menerima rasuah..lori yang membawa lebih muatan tidak diambil tindakan..

18. shahril - Oktober 8, 2010

Salam sejahtera,saya nk merintih sikit di sini berkenaan nasib pekerja-pekerja koperasi yang tidak ada pembelaan.Koperasi merupakan syarikat swasta,dan ditadbir oleh lembaga pengarah di mana pengantaraan adalah pengurus.Skala gaji pekerja-pekerja koperasi dibuat oleh mesyuarat lembaga.Jika dibandingkan dengan gaji kakitangan kerajaan,gaji kakitangan koperasi jauh lebih rendah dan tidak lagi relevan mengikut peredaran terkini.
Koperasi juga tiada kesatuan bg memperjuangkan hak2 kakitangan.Kakitangan Koperasi juga merupakan rakyat Malaysia,kami merasa kebajikan kami terabai dan dipedulikan.
Cadangan di sini,sekurang2nya gaji dan cuti kakitangan kerajaan dapat dikaji dan diselaraskan.Diharap kakitangan2 seluruh koperasi di Malaysia mendapat pembelaan yang sewajarnya.Sekian,terima kasih

19. Bagan - Oktober 8, 2010

Salam 1 Malaysia,
Dalam zaman yang serba canggih, Malaysia menuju ke arah negara maju dalam mengembangkan pelbagai teknologi termasuk jalur lebar,namun kawasan Kampung Bagan Lalang,Sg Pelek,Sepang masih tidak mempunyai liputan 3G.
Saranan,adakan liputan 3G dan wyreless seperti di Pulau Pinang

20. nurul - Oktober 8, 2010

salam 1Malaysia,
saya nk merintih sikit di sini berkenaan nasib pekerja-pekerja koperasi yang tidak ada pembelaan.Koperasi merupakan syarikat swasta,dan ditadbir oleh lembaga pengarah di mana pengantaraan adalah pengurus.Skala gaji pekerja-pekerja koperasi dibuat oleh mesyuarat lembaga.Jika dibandingkan dengan gaji kakitangan kerajaan,gaji kakitangan koperasi jauh lebih rendah dan tidak lagi relevan mengikut peredaran terkini.
Koperasi juga tiada kesatuan bg memperjuangkan hak2 kakitangan.Kakitangan Koperasi juga merupakan rakyat Malaysia,kami merasa kebajikan kami terabai dan dipedulikan.
Cadangan di sini,sekurang2nya gaji dan cuti kakitangan kerajaan dapat dikaji dan diselaraskan.Diharap kakitangan2 seluruh koperasi di Malaysia mendapat pembelaan yang sewajarnya.Sekian,terima kasih

21. rizal - Oktober 15, 2010

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua rakyat Malaysia.selama bertahun-tahun saya pergi dan balik kerja menggunakan perkhidmatan KTMB dari Seremban ke Sungai Buloh dan disini saya hendak menyatakan rasa tidak puas hati dan ingin tahu apa sebabnya perkhidmatan tren komuter menjadi semakin teruk.
Dahulu perkhidmatan tren komuter tidaklah seteruk ini.Tapi semenjak bermacam-macam perubahan yang pihak KTMB lakukan ia nampak seperti berat sebelah dan tidak adil kepada sesetengah penumpang.Ya mungkin sesetengah penumpang mendapat faedah faedah daripada perubahan itu tapi bagi penumpang yang senasib dengan saya tiap-tiap hari mengeluh dengan masalah yang terpaksa kami hadapi.Tahun 2010 sahaja lebih kurang tiga perubahan yang KTMB lakukan.Antaranya KEKERAPAN 15 MINIT MENUNGGU,KOC WANITA dan ETS ke Ipoh.
Apa yang saya katakan berat sebelah adalah sebagai contoh KEKERAPAN 15 MINIT MENUNGGU : Bagi penumpang antara dari Sungai Buloh ke Bangi dan Seremban ke Sungai Buloh mereka mendapat kebaikkan dari jadual yang baru KTMB perkenalkan antaranya kurang kesesakkan pada waktu puncak,tapi bagi kami Cuma waktu ke tempat kerja sahaja ada perubahan dan apabila hendak balik ke Seremban terpaksa menunggu selama 30 minit dan itu belum dikira dengan masa tren delay lagi.padahal sebelum ini hanya 20 minit sahaja (waktu balik boleh tutup mata la).
Kedua KOC WANITA : Amat baik untuk penumpang wanita.Tapi cuba pihak yang buat cadangan ini meninjau sekali-sekala tren pada waktu puncak,kadang-kadang koc depan dan belakang ramai wanita daripada lelaki,dan bila mana lelaki naik koc wanita dipaksa keluar untuk ke koc lain.bila koc sudah penuh kaum lelaki terpaksa menunggu tren yang berikutnya sebab tidak dapat menaikinya.kalau boleh buat lah perubahan yang semua orang dapat rasa kebaikkannya.saya rasa kalau pihak KTMB tanya kepada penumpang yang menggunakan tren untuk pergi bekerja mereka mungkin ini semua kurang mereka ambil peduli sangat apa yang penting bagi mereka dapat naik dan sampai dengan cepat sahaja.kalau ditanya kepada penumpang yang hanya menggunakan tren untuk makan angin memang lah mereka cakap bagus sebab mereka tidak melaluinya setiap hari.
Ketiga ETS KE IPOH : Sebelum ini dari Seremban ke Sungai Buloh hanya 1jam 45minit dan kadang-kadang lambat sedikit boleh lagi diterima.tapi semenjak ETS ke Ipoh beroperasi waktu perjalanan telah berubah menjadi 2jam 5minit dan kadang-kadang sampai 2jam 10minit.apa sebabnya? sebab hendak beri laluan kepada Tren ke Ipoh jalan dahulu..tengok dalam ETS IPOH penumpang bukannya penuh sehingga TREN KOMUTER terpaksa beri laluan. saya dari seremban pukul 7 dan kebiasaan sampai di sungai Buloh pukul 8.45pagi @ 8.50pagi sahaja.sekarang sampai di Sungai Buloh sahaja pukul 9.kadang pukul 9.10pg.kepada pihak KTMB tolong lah kepada kami yang hendak pergi kerja..ke ipoh mungkin untuk bercuti atau balik kampung sahaja.kami pun hendak jaga “periuk nasi kami”..sudah bertahun-tahun saya guna tren tiba-tiba ETS IPOH beroperasi KTMB lupa kepada penumpang yang hari-hari bayar tiket.fikirlah sikit kepada penumpang harian yang handak pergi kerja..ke ipoh untuk balik kampung sahaja.lewatkanlah sedikit waktu perjalanannya..janganlah disebabkan ETS baru nak tunjuk ianya hebat sampai mengganggu perjalanan kami? kalau mungkin saya terpaksa ubah waktu perjalanan saya macam mana hendak hantar anak kesekolah dan isteri ketempat kerja yang selama ini telah menjadi kebiasaan bertahun-tahun?

22. mas impian makbul - Oktober 17, 2010

memohon bantuan rumah

23. mas impian makbul - Oktober 17, 2010

saya ucapkan terima kasi di atas laman ini.saya tinggal di kampung linau kota belud.saya ingin memohon bantuan perumahan walau hanya sekecil mana saya tetep bersyukur asalkan saya memiliki rumah sendiri.kini saya menumpang di rumah nenek suami saya makan gaji dgn rm350.00 sebulan,anak saya semua ada 4 orang 3 orang telah bersekolah.saya bukan tidak pernah memohon bantuan,saya telah banyak kali mengisi borang bantuan kebajikan tetapi borang saya telah di salah lakukan oleh sesetengan pekerja jabatan ini.saya amat kesal sehingga kini tiada tindak balas dari jabatan ini.saya tidak tahu lagi nak buat apa,saya harap aduan saya ini di terima dengar oleh pihak tuan.saya telah membawa pekara ini ke aduan kebajikan kota belud dan masi menanti tindak balas dari jabatan kebajikan kota belud ini.yerima kasih

24. johari - November 19, 2010

Saya seorang pelaut, dan tujuan saya adalah untuk mencadangkan kepada kerajaan Malaysia supaya menitik berat kan kami pelaut-pelaut Malaysia supaya lebih di utamakan oleh kerajaan Malaysia kalau ada pun setakat melepaskan batuk ditangga sahaja.Dewasa ini syarikat-syarikat perkapalan tempatan dan asing yang terutamanya cenderung mengambil pekerja asing terutama dari India untuk berkerja di syarikat mereka.Bila ditanya kepada pihak pengurusan syarikat mereka menjawab orang Malaysia susah hendak di cari,pada hal itu semua helah mereka sahaja dan yang paling mengecewakan mereka membayar gaji orang-orang india ini jauh lebih tinggi daripada orang Malaysia.Dalam kes saya contoh nya yang berkerja di syarikat perkapalan Tanker Pacific yang berpejabat di tingkat 34 Menara Citibank Kuala Lumpur juga mempunyai nasib yang sama.Sedangkan kerajaan Malaysia telah menyediakan garis panduan iaitu sebanyak 70% harus menempatkan rakyat tempatan tetapi perkara ini pun gagal mereka penuhi dan lebih malang lagi setiap rakyat India yang dibawa masuk ke Malaysia,orang tertentu mendapat komisen dari setiap orang yang dibawa(walaupun tidak terdapat buktiyang jelas).Intipatinya disini kerajaan harus lebih tegas dalam isu yang membabitkan pekerja asing supaya pekerja tempatan mendapat keutaman.

25. johari - November 19, 2010

Saya seorang pelaut, dan tujuan saya adalah untuk mencadangkan kepada kerajaan Malaysia supaya menitik berat kan kami pelaut-pelaut Malaysia supaya lebih di utamakan oleh kerajaan Malaysia kalau ada pun setakat melepaskan batuk ditangga sahaja.Dewasa ini syarikat-syarikat perkapalan tempatan dan asing yang beroperasi di Malaysia yang terutamanya cenderung mengambil pekerja asing terutama dari India untuk berkerja di syarikat mereka.Bila ditanya kepada pihak pengurusan syarikat mereka menjawab orang Malaysia susah hendak di cari,pada hal itu semua helah mereka sahaja dan yang paling mengecewakan mereka membayar gaji orang-orang India ini jauh lebih tinggi daripada orang Malaysia.Dalam kes saya contoh nya yang berkerja di syarikat perkapalan Tanker Pacific yang berpejabat di tingkat 34 Menara Citibank Kuala Lumpur juga mempunyai nasib yang sama.Sedangkan kerajaan Malaysia telah menyediakan garis panduan iaitu sebanyak 70% harus menempatkan rakyat tempatan tetapi perkara ini pun gagal mereka penuhi dan lebih malang lagi setiap rakyat India yang dibawa masuk ke Malaysia,orang tertentu mendapat komisen dari setiap orang yang dibawa(walaupun tidak terdapat buktiyang jelas).Intipatinya disini kerajaan harus lebih tegas dalam isu yang membabitkan pekerja asing supaya pekerja tempatan mendapat keutaman.

26. johari - November 19, 2010

Saya seorang pelaut, dan tujuan saya adalah untuk mencadangkan kepada kerajaan Malaysia supaya menitik berat kan kami pelaut-pelaut Malaysia supaya lebih di utamakan oleh kerajaan Malaysia kalau ada pun setakat melepaskan batuk ditangga sahaja.Dewasa ini syarikat-syarikat perkapalan tempatan dan asing yang beroperasi di Malaysia yang terutamanya cenderung mengambil pekerja asing terutama dari India untuk berkerja di syarikat mereka.Bila ditanya kepada pihak pengurusan syarikat mereka menjawab orang Malaysia susah hendak di cari,pada hal itu semua helah mereka sahaja dan yang paling mengecewakan mereka membayar gaji orang-orang India ini jauh lebih tinggi daripada orang Malaysia.Dalam kes saya contoh nya yang berkerja di syarikat perkapalan Tanker Pacific yang berpejabat di tingkat 34 Menara Citibank Kuala Lumpur juga mempunyai nasib yang sama.Sedangkan kerajaan Malaysia telah menyediakan garis panduan iaitu sebanyak 70% harus menempatkan rakyat tempatan tetapi perkara ini pun gagal mereka penuhi dan lebih malang lagi setiap rakyat India yang dibawa masuk ke Malaysia,orang tertentu mendapat komisen dari setiap orang yang dibawa(walaupun tidak terdapat buktiyang jelas).Intipatinya disini kerajaan harus lebih tegas dalam isu yang membabitkan pekerja asing supaya pekerja tempatan mendapat keutamaan.

27. mohd najib bin mohd zaini - November 30, 2010

assalammualaikum w.b.t dan salam sejahtera.saya mohd najib bin mohd zaini dengan no kad pengenalan 880316-08-6399 ingin meminta pertolongan dan jasa baik dari yang berhormat Perdana Menteri malaysia untuk mendapatkan pekerjaan di mana-mana sektor kerajaan pun saya akan terima dengan hati yang terbuka kerana saya memerlukan pekerjaan yang dapat mengubah hidup saya dan menjamin utk keluarga saya sendiri nanti,insyallah. saya akan berkahwin pada bulan6 2011 nanti,insyallah. segala jasa baik yang ditaburkan kepada saya,saya dahului jutaan terima kasih yang tak terhingga….wassalam….

28. hazwani - Disember 6, 2010

salam…….laptop 1 Malaysia yg ingin diberi kpd pljr-pljr…..sabk syubbaniah belum dapat. harap ambil kisah. terima kasih………..

29. abdillah bin ab. rashid - Disember 13, 2010

saya seorang pekas lepasan IPTS, aitu university college of technology twintech di kuala lumpur dalam course HND diploma mechanical dan saya habis pada 2007……
masalahnya sampai sekarang saya tidak dapat pekerjaan. saya perna intervew asyik minta pengalaman atau ada sijil-sijil di iktiraf dari DOSH, NIOSH mahupun CIDB… saya mencuba ikut kursus train and place di CIDB dan Sabah Skills & Technology Centre dan sebagainya tetapi alasan umur saya dah lebih…
kenapa umur saya macam ni tidak boleh kerja ke?
saya cemburu pada kawan kawan lain yang dah berkerja padahal kami sama sama juga menuntut di kolej yang sama!
saya juga ada anak bini perlu di tanggung… sekarang cuma berharap dan menumpang di rumah keluarga…
utang pelajaran di MARA memburu meminta bayar balik.. saya rasa, saya menunggu nama saya di senarai hitam…
masa ini mana slogan kerajaan rakyat di dahulukan pencapaian di utamakan…. saya juga perna menyeksikan juara rakyat di sandakan sabah, di mana perdana menteri berucap begitu gah dan bersamangat membela rakyat..
tolonglah?

30. Wan Rahim - Februari 7, 2011

hari ini dapat gaji untuk bulan Januari 2011,tetapi cukup hampa kerana tak naik-naik.Mana janji untuk naikkan gaji pengawal keselamatan,dari dulu harapan kami hanya tinggal harapan,berbulan-bulan kami berasa gembira,tenang kerana diuar-uarkan bahawa akan menerima kenaikan gaji baru.Tetapi kesudahannya tragis seperti ini,amat menyedihkan untuk saya,isteri dan anak-anak yang telah dijanjikan akan diberi sedikit hadiah untuk rezeki yang dijanjikan ini.

31. Nurul Nadia - Februari 14, 2011

salam sejatera…saya ingin bertanya,kenapa susah sangat nak minta kerja di jabatan awam..sudah 7tahun mohon asyik tak dpt je..tiap-tiap tahun tukar borang baru je..adakah nak minta kerja di jabatan awam memerlukan orang dalam yang rekemen ke?tak adil la bagi kami yang tak ada saudara mara di jabatan awam…siarkan kat akhbar jawatan kosong banyak di jabatan awam,tapi bila mohon hampeh…asyikn gagal je…harap PM dapat dengar luahan rakyat malaysia ni…

32. fannyko - Februari 19, 2011

saya fanny dari picca maju enterprise, saya ada mengunakan courier servies citylink, memandangkan citylink telah menghilankan barang saya semasa penghantaran tetapi mereka tidak memberi apa-apa penjelasan kepada saya, oleh itu hutang saya kepada citylink saya pun tidak bayar.. tetapi hari ini saya menerima surat dari citylink cakap nak mengambil laluan undang-undang keatas akaun saya.. bagi saya , saya bukan tak ada duit untuk membayar hutang saya, cuma ingin satu penjelasan dan pampasan dari pihak citylink tentang menghilangkan barang saya.. adakah ini adil kepada saya memandangkan “i’m the victim of that case”

33. gaya - Februari 20, 2011

SALAM 1 MALAYSIA. SAYA INGIN MEMBERITAHU TENTANG KETERLALUAN PERANGAI YANG MELAMPAUI BATAS yang DILAKUKAN OLEH GURU

BESAR SJK T CONVENT,SEREMBAN.GURU BESAR ILAVENI YANG DIPILIH SEBAGAI GURU BESAR CEMERLANG PADA TAHUN 2009 TELAH

MENGGUNAKAN KATA-KATA KASAR DAN MELUKAKAN HATI GURU-GURU SETIAP KALI MESYUARAT GURU DIADAKAN. GURU-GURU SJK T

CONVENT PUN MENDIAMKAN DIRI SAHAJA ATAS SEBAB TIDAK MAHU HUBUNGAN KAMI DENGANNYA TERJEJAS. SAMPAILAH PERANGAINYA

SUDAH MELAMPAUI BATAS MESYUARAT PADA TAHUN DISEMBER 2010 DAN MESYUARAI KALI KE-2 FEBRUARI 2011. RAMAI GURU

MENGALAMI TEKANAN AMAT MENDALAM. PERTAMA PADA TAHUN DISEMBER 2010, TELAH MEMAKSA KAMI UNTUK DATANG KE SEKOLAH

BERTURUT-TURUT PADA BULAN DISEMBER. BAGI MENGHANTAR MINIT MESYUARAT AKHIR 2010, SEMUA GURU PANITIA HARUS DATANG KE

SEKOLAH DAN MEMBERI KEPADANNYA. TIDAK BOLEH GURU LAIN MEMBANTU GURU LAIN UNTUK MENGHANTAR MINIT MESYUARAT. INI

IALAH ARAHAN GURU BESAR ILAVENI. GURU-GURU YANG TIDAK BERBUAT DEMIKIAN AKAN DIKENAKAN OLEHNYA MELALUI BORANG

PRESTASI GURU-GURU DAN BAND GURU. GURU BESAR IAITU ILAVENI TELAH MENGUGUT SEMUA GURU DAN MENGGUNAKAN KATA-KATA

KASAR (TIDAK BOLEH BERCAKAP OLEH SEORANG PROFESIONAL).AKIBAT PERBUATANNYA ADA SEORANG GURU DI KALANGAN KAMI TELAH

MENGADU ISU INI KEPADA PPD UNIT SJK T(TAMIL)IAITU EN.MADHAVAN. BELIAU TIDAK MENGAMBIL APA-APA TINDAKAN. MALAH DIA

DATANG KE SEKOLAH KAMI DAN MEMBERITAHU TINDAKAN GURU BESAR ADALAH BETUL DAN DIA TELAH MEMBERITAHU KEPADA SEMUA GURU

SUPAYA MENDIAMKAN DIRI DAN BUAT KERJA KAMI SEPERTI DISURUH OLEH GURU BESAR ILAVENI.JUGA, EN. MADHAVAN MEMBERITAHU

KEPADA KAMI DAN JUGA DI LUAR IAITU SJK T CONVENT,SEREMBAN ADALAH PUSAT PEMULIHAN GURU-GURU. INI KERANA, DARI

SEKOLAH INI SATU KOMPLAIN PUN TIDAK PERGI KE PPD. EN.MADHAVAN TELAH MENYOKONG GURU BESAR ILAVENI SERATUS PERATUS.

JADI KAMI TIDAK BOLEH BUAT APA-APA.JADI GURU DI KALANGAN KAMI TERSEBUT TELAH MENGADU KEPADA PENGARAH. BARULAH 2

ORANG PEGAWAI DATANG KE SEKOLAH UNTUK PENYIASATAN. SEORANG PEGAWAI MEWAKILI SJK T DAN SEORANG LAGI PEGAWAI MEWAKILI

SJK C. MEREKA BERDUA MENYIASAT LALU MEMBERITAHU KEPADA KAMI, SEORANG GURU PERLULAH MEMBERI SOKONGAN KEPADA GURU

BESAR. BARULAH SEKOLAH AKAN MENDAPAT NAMA BAIK. MEREKA BERDUA(PEGAWAI)MEMBERITAHU BAHAWA GURU BESAR TIDAK PERNAH

BERKATA BEGITU. MEREKA BERTANYA SEKALI LAGI KEPADA GURU BESAR ILAVENI DI DEPAN KAMI. ILAVENI MEMBOHONG DI DEPAN

KAMI. WALAUPUN DIA BOHONG KAMI SEMUA BERDIAM SAHAJA. INI MENUNJUKKAN KAMI MASIH MENYOKONG GURU BESAR KAMI. TETAPI

GURU BESAR ILAVENI TIDAK MENGENAL BUDI. INI KERANA, SEKALI LAGI FEBRUARI 2011 MESYUARAT KALI KE-2, GURU BESAR

ILAVENI MEMAKI HAMUN SEMUA GURU DENGAN SESUKA HATI. BUKAN SEORANG DUA ORANG SEMUA GURU TELAH DIMAKI HAMUN DAN

MELUKAKAN HATI GURU-GURU DENGAN MENGGUNAKAN KATA-KATA KASAR. SEBAGAI CONTOH, “KURANG AJAR”,”TIDAK MALU”, “TIADA

AKAL KE?”, MENGANDUNG ITU BUKAN PERKARA BIASA”, “JAGA-JAGA”,”TAK TAHU MACAM MANA AJAR KE”, “KAMU SEMUA UMPAMA

KOSONG”,”MAKTAB MANA KAMU BELAJAR”,”AKAL TIDAK BOLEH BEKERJA LAGI KE” DAN MACAM-MACAM LAGI. PADA MESYUARAT ITU

SEORANG GURU SAHAJA TANYA BALIK APAKAH MASALAHNYA DIA TERUS MEMAKI GURU TERSEBUT. APA YANG KAMI MENDAPATI IALAH DIA

TIDAK LAGI BOLEH BERFIKIR DENGAN WARAS.KAMI SANGAT BERHARAP PIHAK TUAN/PUAN MENYIASAT KES TERSEBUT SECEPAT MUNGKIN.

KALAULAH TUAN/PUAN TIDAK MENYIASAT DENGAN ADIL KAMI SEBULAT AKAN MOGOK DENGAN TIDAK BEKERJA DI BAWAH GURU BESAR

ILAVENI. ANTARA SEBAB-SEBAB ADALAH BERIKUT:-
1. GB ILAVENI TIDAK TAHU BERCAKAP DENGAN BERSOPAN SANTUN
2. GB ILAVENI GAGALMENERUSKAN HUBUNGAN BAIK ANTARA GURU DAN IBU BAPA.
3. GB ILAVENI BERCAKAP KASAR KEPADA GURU-GURU MAHUPUN IBU BAPA.
4. GB ILAVENI TIDAK MAHU MENDENGAR CADANGAN GURU-GURU YANG MENGAJAR KELAS BAHASA TAMIL.
5. GB ILAVENI MELAKUKAN AKTIVITI-AKTIVITI YANG BERCANGGAH DENGAN KBSR.
6. GB ILAVENI MENYURUH SEMUA GURU MENGAJAR B.TAMIL SEPERTI YANG DISURUH OLEHNYA.IAITU DALAM 5 HARI WAKTU MENGAJAR

BAHASA TAMIL, GURU-GURU BAHASA TAMIL HARUS MENGAJAR 2 AKTIVITI KEFAHAMAN, 2 AKTIVITI TATABAHASA, 2 AKTIVITI

KARANGAN, 8 SOALAN MEMBINA AYAT. DI MANA KAMI TIDAK DAPAT MELALUKAN DALAM 5 HARI.
7. INI TELAH BERCANGGAH DENGAN KBSR YANG DIPERKENALKAN OLEH KPM. INI KERANA KAMI TIDAK DAPAT MENGIKUT KEMAHIRAN

SEPERTI YANG TERTERA DALAM KBSR.
8. SEKOLAH INI TELAH MENJADI PUSAT TUISEN DAN BUKAN LAGI SEKOLAH YANG DIINGINKAN OLEH KERAJAAN.
9. SEBAGAI SEORANG GURU BERWIBAWA TIDAK BOLEH MENGAJAR SEMUA KEMAHIRAN DENGAN SEKALIGUS DAN TIDAK BOLEH MENGAJAR

KEMAHIRAN LAIN SEDANGAN KEMAHIRAN LALU TIDAK DIKUASAI OLEH MURID-MURID DENGAN SEPENUHNYA.
10. ARAHAN GB ILAVENI INI DISOKONG PENUH OLEH GPK JEYANTHI,KETUA PANITIA BAHASA TAMIL SARATHA DEVI.
11.GB ILAVENI MEMBAWA ROTAN DAN MEMUKUL MURID-MURID DENGAN SESUKA HATI. TERUTAMANYA MURID-MURID YANG BERKELUARGA

BERPENDAPATAN RENDAH.
12. GB ILAVENI TIDAK SENTUH ATAU PUKUL KELAS-KELAS M(MELUR)KERANA MEREKA SEMUA BERKELUARGA BERPENDAPATAN TINNGI.
13. AKIBAT DARIPADA KES MAHESWARAN, DI MANA IBU BAPA MAHESWARAN MENDAKWA GB ILAVENI ATAS PERBUATANNYA KEPADA ANAK

MEREKA.
14. GB ILAVENI ADALAH BENDAHARI KEPADA “MUTAMIL VILA”. DIA DITUGASKAN MENGUTIP DERMA DARIPADA SEMUA SEKOLAH.
15. UNTUK MENDAPAT NAMA BAIK GB ILAVENI TELAH MENGUTIP DERMA DENGAN MENGGUNAKAN ROTAN DAN MEMAKSA MURID-MURID

MEMBAYAR DERMA UNTUK “MUTAMIL VILA” 2010.
16. GB ILAVENI MEMILIH KASIH GURU KALAU DIA SUKA KEPADA MEREKA.”MEREKA” AKAN DAPAT “SEMUA”. DAN JUGA DIA AKAN

“PINPOINT” GURU YANG DIA TIDAK SUKA.GURU ITU AKAN DIKENAKAN DENGAN SECUKUP-CUKUPNYA.
17. GB ILAVENI GAGAL MENINGKATKAN PRESTASI GURU-GURU DENGAN MEMOTIVASIKAN MEREKA.
18. GB ILAVENI SUDAH MENJADI GB SELAMA 5 TAHUN BERTURUT-TURUT DI SEKOLAH INI(SJK T CONVENT) MASIH TIDAK TAHU

MENYELESAIKAN MASALAH DI ANTARA GURU-GURU DENGAN IBU BAPA DENGAN POSITIF.
19. SEMUANYA AKAN DILAKUKAN OLEH EN.SANGKAR IAITU PENYELIA PETANG. BELIAU MENYELESAIKAN MASALAH DENGAN POSITIF.
20. KAMI SEBULAT TIDAK MAHU BEKERJA DI BAWAH GB ILAVENI YANG TIDAK TAHU MENGHARGAI JASA GURU-GURU KEPADA SEKOLAH

INI.

AHIR KATA, KAMI BUKAN PEKERJA AWAM, KAMI ADALAH GURU PROFESIONAL YANG HARUS DIBERI PENGHORMATAN BUKAN MEAMKI KAMI

DENGAN SESUKA HATI.

SALAM SATU MALAYSIA

34. mazlan bin sakka - Februari 23, 2011

saya nak tanya dgn pm kta nie..
aq nie lahir kat sabah…
mama sya lma suda x ada dari umur saya 1 tahun n papa saya suda meninggal dunia..
tp dalam surat lahir saya,
ada di tulis bukan warga negara ???
padahal saya lahir d sabah…
kalau saya d tangkap..
mau d kirim saya d mna????
memang betul saya kaum bugis tp saya x ada keluarga d indonesia…

saya harap dato najib tun razak bisa tolong saya tentang masalah warga negara saya nie….

no surat lahir saya 554/89

no hp:0148755984

35. kelvin - Mac 17, 2011

Integriti dimana? 1 Malaysia berjaya kah?

http://www.facebook.com/home.php?sk=group_148692648528584&notif_t=group_activity

Tolonglah wahai Perdana Menteri Malaysia, sekarang ini makin banyak risis2 yang berlaku di antara tanah borneo dengan tanah semenanjung… Dari Luca Lucas yg menghina SABAH, sekarang pula SARAWAK dihina orang yang tiada bertamadun seperti Mahesa Hanoto(Nama Sebenar Xdiketahui).
Kalaulah begini sikap orang semenanjung..,xmustahil kebangkitan orang2 borneo terhadap tanah semenanjung. Tolonglah ambil perhatian terhadap perkara yang umpama setitik nila yang tumpah di ats kertas ini, kerana ia boleh merosakkan imej warga,bangsa dan masyarakat lain..
Bukan ini sahaja, saya sekarang ini menuntut di salah sebuah universiti di semenanjung.
Dalam pemerhatian saya,teramatlah jelas,nyata kontra diantara bangsa2 di Malaysia. Malu pula dengan pelajar asing,mereka lagi pandai menegur sapa dengan orang lain,sebaliknya bila saya menegur tiada dibalas oleh bangsa malaysia.
Saya orang Sarawak,di Sarawak & Sabah…Iban,Cina,Melayu,dan etnik2 lain sangat lah erat hubungannya seperti tiada perbezaan bangsa.
Jadi renung2kNLAH perkara ini…
TERIMA KASIH dan SEMOGA 1 MALAYSIA itu wujud
tolong berikan respon

dalana - Mac 17, 2011

http://www.facebook.com/home.php?sk=group_148692648528584&notif_t=group_activityTolonglah wahai Perdana Menteri Malaysia, sekarang ini makin banyak risis2 yang berlaku di antara tanah borneo dengan tanah semenanjung… Dari Luca Lucas yg menghina SABAH, sekarang pula SARAWAK dihina orang yang tiada bertamadun seperti Mahesa Hanoto(Nama Sebenar Xdiketahui).
Kalaulah begini sikap orang semenanjung..,xmustahil kebangkitan orang2 borneo terhadap tanah semenanjung. Tolonglah ambil perhatian terhadap perkara yang umpama setitik nila yang tumpah di ats kertas ini, kerana ia boleh merosakkan imej warga,bangsa dan masyarakat lain..
Bukan ini sahaja, saya sekarang ini menuntut di salah sebuah universiti di semenanjung.
Dalam pemerhatian saya,teramatlah jelas,nyata kontra diantara bangsa2 di Malaysia. Malu pula dengan pelajar asing,mereka lagi pandai menegur sapa dengan orang lain,sebaliknya bila saya menegur tiada dibalas oleh bangsa malaysia.
Saya orang Sarawak,di Sarawak & Sabah…Iban,Cina,Melayu,dan etnik2 lain sangat lah erat hubungannya seperti tiada perbezaan bangsa.
Jadi renung2kNLAH perkara ini…
TERIMA KASIH dan SEMOGA 1 MALAYSIA itu wujud
tolong berikan respon

36. RAMJAN CHE ROS - Mei 4, 2011

MASALAH PATI DAH JADI MASALAH NEGARA !!!!! Kalau angka dah mencecah JUTA ORANG bukan lagi masalah negeri sebaliknya masalah negara.

Saya ingin bertanya pihak yang berwajib ? apa tindakan dalam mengurangkan bilangan PATi . Jgn hanya main GIMIK !! Tangkap satu dua , panggil TV 3 ambil gambar , KONONNYA tangkap di buat, YANG MASUK PULAK TAK KURANG BERTAMBAH-TAMBAH !!!! Saya ingin menyeru kepada pihak yang berwajib, Jangan hanya jadi SLOGAN MALAYSIA BOLEH ! BOLEH APA ? boleh dengan DUIT AJA !!!!!!!!!!! duit.

37. nor azwa bt mohd ibrahim - Mei 6, 2011

tolonglah saya, saya tidak dapat sebarang pekerjaan duduk di malaysia.diaorang terlalu memilih untuk memberikan sebarang pekerjaan.tolonglah saya, hidup saya sgt susah. sudah penat turun naik untuk mencari pekerjaan, saya sebagai siswazah tidak dapat membayar hutang saya kerana tidak dapat pekerjaan. saya tidak tahu apa lagi saya perlu buat

38. mohamad din md nor - Jun 20, 2011

Saya telah mengambil insurans kereta KR128Q dengan MUI Insurans dengan jumlah RM 10000.00. Tetapi apabila kereta saya dilanggar dari belakang pada 19 Mei 2010, pihak insurans hanya ingin meluluskan jumlah RM 4000.00 yang tidak sepadan dengan kos kerosakan dan kerugian yang saya tanggung di atas kecuaian orang lain. Itu pun setelah berkali-kali menghubungi pihak insurans di Kuala Lumpur dengan kos yang mahal. Saya diberi kata dua samada untuk menerima bayaran yang rendah tersebut atau fail kes akan disimpan dan tidak akan diproses.

Inikah sistem yang dikatakan ingin melindungi pihak yang ketiga? Dimana kebajikan rakyat bawahan seperti saya dijaga? Jika begini bermakna sistem insurans di Malaysia hanya menjaga keuntungan Syarikat Insurans semata-mata, manakala rakyat bawahan seperti saya ditindas.

Sehubungan dengan itu, saya merasakan jika kerajaan tidak ingin sesuatu yang tidak baik berlaku di dalam negara, ada baiknya sistem yang membebankan rakyat ini dikaji dan diperbaiki demi kebajikan rakyat dan pemerintahan yang berkekalan. Jika sebaliknya, adalah lebih baik saya menggunakan kereta motor tanpa insurans dan cukai jalan.

39. sharas - Ogos 24, 2011

Guru kelas enggan menerima surat cuti murid yang diserakah oleh ibubapa yang ingin menunaikan sembahyang hajat di luar negara Surat amaran diberi oleh Pengetua dan memaklumkan hanya pengetua yang berhak meluluskan cuti dan guru kelas tidak ada kuasa menerima surat dan merekodkan cuti.Pengaduan di buat di jabatan pendidikan negeri perak dan Biro Pengaduan Awam.

40. norafiqa kaif - November 14, 2011

assalammualaikum….saya fiqa seorg shemale amat kecewa kerana gologan transgender mcm sye ni tiada peluang untuk berkerja di syarikat swasta atau pun kerajaan .Walaupun ada diantara kami yang memiliki ijazah atau kemahiran apa-apa bidang ,tetapi mana mana syarikat tidak mahu mengambil kami sebagai staff mereka.Pernah saya menghubungi satu syarikat ini.yang saya meminta berkerja sebagai kerani am sahaja kerana saya memiliki sijil komputer dan pengalaman berkerja sebelum ini.apa yang membuat saya berduka cita ,mereka boleh menghina saya.mengata kan gologan macam saya tidak layak berkerja dalam bidang itu.hanya boleh berkerja di tepi lorong lorong gelap sahaja untuk memuas kan nafsu Saya amat kecewa kerana masyarakat pandang keji kepada kami.Padahal golongan kami tidak pernah melakukan jenayah walaupaun hanya segelitir tetapi bilangan terlalu sedikit.Kami juga manusia yang di cipta oleh ALLAH S.W.T. yang mempunyai perasaan dan cita cita .Jangan salah kan kami sekiranya kami melakukan perkerjaan yang dilarang oleh tuhan.tiada sebab seseorang melakukan perkara itu .saya memohon agar perdana menteri membaca email inidan memohon agar dipertimbang kan serta memberi cadangan atau sedia kan sesuatu yang baik buat golongan kami agar tehindar dari melakukan perkerjaan yang di murkai tuhan ..ikhlas dari saya norafiqa kaif ( norazlan Bin Abdul Aziz)

41. jammmer - Januari 11, 2012

gejala mesin judi online sudah berleluasa di kuala selangor.terdapat lebih kurang 30 premis judi di kuala selangor sahaja.hampir 90% pelanggan adalah orang melayu dan kaut keuntungan cina.mengapa kawasan kampung dibiarkan kegiatan ini berleluasa nak bunuh bangsa melayu ke?premis judi ini sudah jadi tempat lepak remaja dan budak sekolah.saya membuat laporan ini kerana ayah saya turut jadi kaki mesin sejak dibuka.saya masiah ingat tahun 90an ayah saya kuat berjudi sehingga keluarga saya huru-hara.pernah habis duit gaji kat mesin dan balik bergaduh dgn emak.setelah sepuluh tahun lebih premis judi ini kembali,tak tau ape nak jadi.saya minta pihak berkuasa bertindak segera sebelum maruah dan tanah tergadai.

42. abdul razak bin jamaluddin - April 21, 2012

zaman skrg, internet merupakan satu benda yg penting. namun TM merupakan syarikat utama dlm pelopori bidang ni gagal memenuhi tahap kepuasan hati pelanggan. sy adalah pelanggan TM streamyx hampir 3 bulan tiada talian internet, laporan kerosakkan sentiasa dibuat melalui talian 100, tetapi masih gagal untuk selesai, kerja-kerja yang di buat secara online terpaksa dilakukan di rumah rakan2. sy masih tidak faham apa sebenarnya tm lakukan, bil nak suruh bayar cepat tapi servis out….

43. Abd majid bin Mat Amin - Mei 23, 2012

saya amat terkejut pada 21/05/2012 jam1030 pagi menerima pangilan dari bank mbsb johor baharu yang mempelawa sya membuat pinjaman dan saya bertanya bagaimana pihak mbsb mendapat maklumat biodata peribadi saya…sedangkan maklumat pinjaman saya hanya pihak biro angkasa yang menyimpan….amatlah tidak beretika apabila saya bertanya kepada kerani bnk mbsb bahawa maklumat tersebut di perolehi dari biro angkasa yang membuat potongan gaji saya…mengapa memberi maklumat pelanggan kepada pihak terbabit, serta tidak mendapat persetujuan dari individu terbabait……moga pihak biro pengaduan awam dapat menangani pekara seperti ini supaya tidak berlaku kepada lebih ramai orang lagi……rakyat didahulukan pencapaian diutamakan….terima kasih

44. Mohd Azmi Marzuki - Jun 26, 2012

Saya Mohd Azmi Marzuki, tidak tahu bagaimana ingin mendapatkan kembali wang saya yang telah dilaburkan ke dalam Prestige Dairy Farm sebanyakRM 32,000 tidak termasuk interest. Pada permulaan mereka mengatakan pelaburan ini adalah subsidi daripda kerajaan dan pulangan pendapatan akan diterima selepas 6 bulan bermula 18/4/2011.sudah beberapa kali dihubungi syarikat ini yang beralamat di Wisma PPV,No 103-2,Jalan Bangsar Kuala Lumpur tetapi berbagai alasan diberikan. Sekarang ini saya terpaksa membayar kepada bank RM 535 ringgit sebulan dan jumlah ini amatlah merugikan saya.Kepada sesiapa yang tahu dan bagaimana cara utk mendapatkan semula tolonglah bantu saya.


Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: