jump to navigation

Perodua Alza, tak sesuai untuk sumbat 7 penumpang! November 24, 2009

Posted by Firdaus Rosli in Uncategorized.
Tags: , , , , , , , , , ,
trackback

Sebenarnya gambar-gambar Toyota Passo Sette/Daihatsu Boon Luminas yang telah kita lihat sebelum ini boleh menggambarkan bagaimana rupa MPV terbaru dari Perodua yang baru sahaja dilancarkan.

Ianya mempunyai 7 kerusi yang hanya boleh memuatkan 5 penumpang dewasa dan 2 penumpang kanak-kanak. Jadi, kepada sesiapa yang berkeluarga besar, Proton menawarkan varian terbaru Exora B-Line untuk membantu anda mengangkut ahli-ahli keluarga dengan selesa. Jika tidak mahu akan kereta nasional, terdapat pelbagai pilihan MPV bukan nasional yang boleh dipilih seperti Nissan Grand Livina, Hyundai Starex, Toyota Avanza mahupun Toyota Innova, selain dari model Naza Citra dan Rondo.

Pada saya, Perodua Alza menumpukan kepada segmen keluarga kecil dan juga eksekutif muda yang rata-ratanya mahu akan satu versi Perodua MyVi yang mempunyai ruang bagasi lebih luas. Nah, Perodua Alza adalah jawapannya, dan harga bermula dari RM55,490 yang mana mahal sedikit sahaja daripada Perodua MyVi SE.

Rupa bentuk Perodua Alza juga hampir menyerupai Honda Jazz, kecuali bahagian belakang yang sedikit panjang. Kapasiti enjin Perodua Alza dan Honda Jazz adalah sama, iaitu 1.5 liter. Mari kita lihat gambar-gambar selanjutnya.

De-ja-vu! Bukankah ini rupa bentuk papan pemuka Toyota Vios? Gambar hak milik Paul Tan.

Terlalu pendek dan kecil enjinnya untuk digelar sebuah MPV. Ada semacam dengan Honda Jazz? Gambar ihsan Paul Tan.
Penggunaan teknik “salin dan tampal” memang berguna. Ambil saja bentuk belakang dari model Perodua Viva! Terima kasih Paul Tan untuk gambar.

Tidak mengapa, memandangkan hasil kerja copy and paste yang memanfaatkan pengguna harus dimaafkan! Tambahan pula sekarang zaman perkongsian platform kereta. Oleh kerana itu kita lihat persamaan banyak antara kereta, lebih-lebih lagi apabila terdapatnya gabungan antara syarikat pengeluar kereta sedia ada.

Persamaan rupa bentuk Perodua Alza dengan model lain yang boleh diperoleh di Malaysia:-

Papan pemuka dari Toyota Vios.
Rupa bentuk menghampiri Honda Jazz.
Bahagian belakang diambil dari Perodua Viva.

Perbandingan harga antara Perodua Alza dengan kereta-kereta lain:-

(transmisi automatik, warna metalik dan model standard serta enjin antara 1.5 hingga 1.6 liter)

PERODUA ALZA – RM58,990

Proton Exora M-Line – RM69,988

Proton Persona M-Line – RM52,800

Toyota Vios J – RM73,525

Honda Jazz S – RM104,800

Toyota Avanza G – RM69,900

Toyota Rush G – RM88,888

Honda City S – RM82,272

Perodua Nautica – RM89,900

Suzuki Swift – RM71,366

Hyundai Accent – RM73,364

Suzuki SX4 Sedan – RM88,298

Kia Spectra5 – RM73,000

Kelihatan seperti perbandingan yang tidak adil, namun pada saya oleh kerana kekeliruan fungsi Perodua Alza sama ada sebuah sedan mahupun MPV memberi kelebihan kepadanya untuk bersaing dengan semua model jenis MPV dan sedan.

3,500 tempahan sudah diperoleh sebelum hari pelancaran 23 November dan akan terus meningkat selepas pelancaran, dan nampaknya para pembeli terpaksa menunggu lama, satu situasi yang lumrah bagi pemilik kereta di Malaysia. Yang bagusnya dengan situasi ini, menggambarkan bahawa ekonomi Malaysia sedang kembali melonjak memandangkan ramai yang punya kemampuan untuk membeli kereta baru.

Antara model yang mendapat sambutan pada tahun ini adalah Proton Exora dan Toyota Vios, selain model sedia ada yang masih laris iaitu Proton Persona dan Saga, Perodua MyVi dan Viva.

Bergaya, Praktikal, Versatil. Semua dalam satu kereta, Perodua Alza. Lebih "desirable" dari Toyota Vios.

Pasti model terbaru Perodua ini akan memberikan impak lebih besar kepada pasaran, seterusnya merancakkan persaingan harga antara pengeluar kereta yang terasa bahang daripada permintaan tinggi terhadap Alza.

Proton telah bertindak dengan memperkenalkan Exora B-Line dengan harga serendah RM57,998, dan selepas ini pasti lebih banyak manfaat yang dijangkakan dapat diperolehi para pembeli kereta hasil tawaran yang semakin menarik.

Jadi kepada yang sudah membeli kereta baru sebelum ini, tidak perlu menyesal, melopong sahajalah melihat Perodua Alza berlegar-legar di jalan raya dengan megahnya oleh pemilik-pemilik pelbagai peringkat usia yang selama ini sabar menantinya.

Pesanan juga untuk diri saya sendiri: jangan telalu ghairah mahu beli kereta, tunggu saja bila dapat kerja tetap yang lebih lumayan gajinya, dan dapatkan sebuah Perodua Alza, Advanced Version lagi, di kala tiada lagi tempoh menunggu dan stok tersedia tahun 2012 nanti.

(Jangan risau, tahun itu tidak akan kiamat lagi ya! Filem 2012 dari Sony Pictures hanya bertujuan mengaut untung semata-mata.)

Sekalung tahniah kepada Perodua kerana memahami keperluan pengguna untuk kereta berkualiti setaraf Toyota pada harga kereta nasional. Kekalkan nilai ini untuk terus berjaya.

About these ads

Komen-komen»

1. Admin - November 25, 2009

artikel yg sgt berguna

2. m.zaki - November 30, 2009

leh pakai juga la.
kan bagus pakai kereta malaysia daripada keluaran luar.
artikel ini boleh dikongsi bersama.

Firdaus Rosli - Disember 11, 2009

Jika pengeluar bersungguh-sungguh dan memahami kehendak pengguna, sudah pasti akan dapat sambutan seperti Perodua sekarang.
Dah tempah ke? Harap sabar tunggu tempahan siap.

3. zam - November 30, 2009

setiap sesuatu ada kekurangan dan kelebihannya. yang penting bagaimana kita memanfaatkannya

4. mai - Disember 23, 2009

mana-mana kereta sama je. Untuk dinaiki dan dihuntai

5. prodas - Februari 25, 2010
6. lan - Mac 16, 2010

Apa apa pun kita kena sedia hadapi kiamat mana tahu tahun 2012 ni pun sebab semua tanda2 kecil sudah ada, sn Nabi cakap zaman ini dengan kiamat seperti jari telunjuk dengan jari tengah, amal tak banyak lg ni kan……


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: