jump to navigation

ERL oh ERL…. Mac 1, 2009

Posted by Firdaus Rosli in Uncategorized.
Tags: , , ,
trackback

Saya tinggal di Pangsapuri Putra Harmoni, sebuah kawasan flet berwarna hijau bersebelahan landasan ERL dan berhampiran dengan stesen Putrajaya/Cyberjaya. Sering kali saya terbayangkan bagaimana tren-tren KLIA Ekspres boleh terus beroperasi walaupun dengan trennya sentiasa kosong, dan tren-tren KLIA Transit pula, sentiasa penuh dengan penumpang, sehingga mahu duduk pun sukar.

Rupa-rupanya ini jawapannnya dari The Malaysian Insider.

Fly or ride, or neither, taxpayers still pay ERL

By Shannon Teoh

2236462905_195ec494c7

123_ytl

KUALA LUMPUR, Feb 24 – Malaysians have been subsidising the Express Rail Link (ERL) service since last April, it was revealed in Parliament today.

Transport Minister Datuk Seri Ong Tee Keat said that YTL Corporation’s ERL Sdn Bhd, the operator of the high-speed rail service from here to the Kuala Lumpur International Airport, had been indirectly subsidised since last April because the company is unable to cover costs due to poor sales.

Answering a question from PKR’s Azmin Ali, the minister said that under a concession agreement for the rail service, Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB), the operator of KLIA, is required to pay ERL a portion of service charges it levies on all passengers.

But since April 1 last year, the finance ministry has been reimbursing MAHB for the money it pays ERL.

Ong said this arrangement was a result of a restructuring exercise in MAHB under a “marginal cost support scheme.”

He did not, however, reveal how much has been paid indirectly to ERL under the scheme.

Ong told Parliament that ERL was not being given any allocation from airport taxes, but under the concession agreement, an allocation from passenger service charges levied by MAHB was due to ERL since 2002.

“For example, if RM51 is collected from an international flight, RM5 is allocated to ERL,” he said.

Later, he told reporters that the Finance Ministry has been reimbursing this amount to MAHB since April 2008 but insisted that “ERL gets no monetary support from the government.”

However, the fact that the government-linked company is reimbursed for whatever it pays ERL by the government, effectively makes it an indirect subsidy.

Ong justified the allocation to ERL by pointing out that there had been a massive capital outlay to operate the rail line but that ticket sales “cannot cover the cost of the outlay and maintenance.

He added that the allocation was agreed upon based on projected traffic before the ERL had begun operations.

“With the inception of the low-cost carrier terminal two years ago, (ERL) takings have further deteriorated,” he said.

Ong also revealed that the government has collected RM1.86 billion in airport taxes since 2004.

In 2008, RM446.4 million was collected, with RM292 million from KLIA.

Rupa-rupanya, SUBSIDI dan KUTIPAN CUKAI!!! Patutlah mereka boleh terus beroperasi.

Beginilah, saya juga ada cadangan untuk dipertimbangkan oleh YTL Corporation, dan ibu susunya Kementerian Kewangan Malaysia dan Malaysia Airports Berhad. Cadangan ini berkenaan dengan memastikan perkhidmatan ERL efisien dan menguntungkan.

1) Turunkanlah tambang ERL antara stesen KLIA dengan Bandar Tasik Selatan dan KL Sentral. Bukan apa, gara-gara tambang yang begitu mahal inilah yang orang tak mahu naik ERL. Jika dari KL Sentral, orang boleh terus naik SkyBus dengan hanya RM9 sehala, dan akan terus sampai ke LCCT KLIA. Memang itulah tempat yang majoriti penumpang akan pergi, untuk naik AirAsia atau mahu hantar keluarga dan sanak saudara. Jika naik ERL perlu bayar RM35, dan perlu naik bas pula apabila sampai di KLIA.

Namun saya kurang yakin dengan keberkesanan cadangan saya ini kerana:

– AirAsia sudah jadi terlalu berpengaruh, dan amat sukar untuk ERL dapatkan penumpang kerana tiada hubungan terus ke LCCT.

-ERL tak akan dapat menandingi tambang murah yang disediakan SkyBus. Jika ERL kenakan tambang RM9 ke KLIA, alamatnya gulung tikarlah tak lama lagi…..eh kejap, takpe2…ibu susu kan ada…MAHB, MOF pun ada..

Jadi untuk back-up (pelindung) kepada cadangan pertama, maka saya keluarkan cadangan yang ke dua.

2) Batalkan perkhidmatan KLIA Ekspres, hanya KLIA Transit yang akan beroperasi. Mungkin cadangan ini lebih munasabah, dan viable. Dengan ini, para penduduk Salak Tinggi, Putrajaya, Cyberjaya, Bandar Tasik Selatan, KL Sentral, dan sekitar KL akan begitu gembira kerana akan mendapat tren KLIA Transit yang lebih kerap.

Jika tren selama ini setiap 30 minit, kekerapannya boleh ditingkatkan kepada 15 minit, satu kekerapan yang amat sesuai dan selesa kepada penumpang. Lebih-lebih lagi dengan Terminal Bas di Bandar Tasik Selatan yang sedang dibina pada kepantasan yang amat tinggi, ERL boleh juga manfaatkannya untuk memperolehi keuntungan, dan memudahkan perhubungan masyarakat di sepanjang laluannya.

Namun ada satu perkara yang perlu difikirkan oleh pihak ERL, iaitu KL CAT, satu terminal di KL Sentral yang membolehkan para penumpang syarikat penerbangan tertentu untuk daftar masuk (check-in) di KL Sentral, dan juga mendaftarkan bagasi mereka di KL Sentral. Pada pendapat saya, perkhidmatan KL CAT ini boleh diteruskan dengan ketiadaan tren KLIA Ekspres, kerana sedikit sebanyak memudahkan urusan para penumpang.

Para penumpang penerbangan juga tidak akan terasa begitu terganggu, kerana tren hanya berhenti di 3 stesen, dan jumlah penumpang adalah selesa, saya yakin dengan kekerapan 15 minit, semua penumpang akan mendapat tempat duduk.

Saya berharap agar pihak berwajib dapat membaca nukilan saya ini, namun adakah mereka peduli?

Komen-komen»

No comments yet — be the first.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: