jump to navigation

Bankcard, macam tak berguna sangat. April 29, 2009

Posted by Firdaus Rosli in Uncategorized.
Tags: , , , , , ,
trackback

Saya tadi pergi ke satu kedai komputer berhampiran Pasar Kajang, kerana melihat iklan mesin pencetak HP yang berharga RM99 sahaja, saya pun tertarik untuk membeli satu. (Masih banyak lagi stok jika anda berminat, pergilah ke kedai Actscom sebaris dengan Bank Islam cawangan Kajang). Selain itu juga, saya turut membeli sebuah tetikus yang sangat cantik, dan berharga hanya RM10.

Pergi ke kaunter pembayaran, saya minta untuk membuat pembayaran menggunakan Bankcard CIMB Bank saya. Malang sekali, juruwang memberitahu saya bahawa terdapat caj RM4 yang akan dikenakan jika saya membayar menggunakan Bankcard atau kad kredit. Oh tidak! terpaksalah saya pergi ke cawangan CIMB Bank terdekat, nasib baiklah saya tidak mengambil masa yang lama.

Kemudian saya kembali ke kedai tersebut, dan berjaya membeli mesin cetak HP ini dan pulang ke rumah dengan gembira.

Meskipun saya gembira, saya terfikir tentang perkara yang saya lalui tadi.

Mengapakah caj dikenakan ke atas penggunaan kad kredit dan Bankcard? Pada fikiran saya, Bankcard sepatutnya memudahkan urusan semua pihak, baik para peniaga atau pelanggan.

Adakah peniaga ini bertujuan semata-mata mahu mencari keuntungan melalui urus niaga elektronik? Saya tidak rasa begitu. Apa yang saya lebih fikirkan ialah mungkin terdapatnya caj yang sangat mahal dikenakan oleh MEPS kepada peniaga yang mahu membenarkan pembayaran menggunakan Bankcard.

Bayangkanlah, untuk pemindahan wang antara bank secara dalam talian pun, caj sebesar RM2 dikenakan. Bagi saya caj-caj ini sangatlah tidak patut dikenakan untuk transaksi-transaksi sebegini. Fikirkanlah tentang kemudahan pelanggan. Lagipun MEPS sudah mengaut untung banyak daripada transaksi di ATM, dan juga yang menggunakan kad kredit.

Bankcard kini digunakan oleh semua bank perdagangan, tidakkah MEPS mendapat untung daripada semua transaksi Bankcard?

Bagi saya, caj-caj membebankan ini sebenarnya membantutkan minat masyarakat kepada pembayaran secara elektronik yang sebenarnya sangat memudahkan semua. Seharusnya, pihak MEPS perlu memikirkan kaedah-kaedah untuk menggalakkan perbankan elektronik, bukan mengenakan caj-caj atas urusan ringkas. Jika ini yang dilakukan, pasti MEPS boleh membayangkan keuntungan yang lebih besar untuk jangka panjang.

Saya juga turut mengalu-alukan penjelasan, baik daripada golongan peniaga, pegawai bank, lebih baik lagi pegawai MEPS sendiri untuk menjelaskan kedudukan urusan pembayaran elektronik ini. Terima kasih.

Komen-komen»

1. shafifah - April 30, 2009

Majlis Haul Syeikh Abdul Qodir Al-Jilani di Melaka
Assalamualaikum…

Pengumuman & Jemputan Khas
Buat Tuan-Tuan & Puan-Puan, Muslimin & Muslimat Yang di DiRahmati Alllah
Ke

Majlis Haul

Syeikh Abdul Qodir Al-Jilani Rodhiallaahu Ta’aala ‘Anhu

Tarikh :
3 Mei 2009 (Ahad)

Jam :
10 Pagi

Tempat :
Surau Jemaah Pdg Kemunting, Pengkalan Balak , Melaka

Tetamu Khas :

Syeikh Afifuddin Al-Jilani
Keturunan ke 36 Syeikh Abd Qadir Al Jilani

Maklumat Lanjut Sila Hubungi :

Kamarul

012-6393481

Terima kasih, Wasalam.

http://pondokhabib.wordpress.com


Tinggalkan Jawapan

