jump to navigation

Forte, simbol kematangan Kia Motors. Lebih sesuai untuk bapa saya. Disember 2, 2009

Posted by Firdaus Rosli in Uncategorized.
Tags: , , , , , , ,
trackback

Minggu lalu menyaksikan dua model kereta dilancarkan oleh dua syarikat pengeluar “kereta nasional”. Hakikatnya kedua-dua syarikat ini tidaklah sebegitu layak untuk mendapat gelaran sedemikian. Ya, saya akui model-model keluaran mereka sangatlah bagus mutunya.

Perodua dimiliki oleh Daihatsu yang seterusnya dikuasai oleh induknya Toyota Motor Corporation dari Jepun yang kian menghadapi kesan daripada deflasi di negara matahari terbit itu. Manakala Naza, syarikat pemegang Permit Import (AP) paling banyak dengan dasar “Bumiputera Diutamakan” atau DEB sejak dari mula kewujudannya yang kini berkolaborasi dengan pelbagai syarikat pengeluar kereta asing, antaranya Peugeot dari Perancis dan paling ketara Kia dari Korea Selatan untuk pemasangan tempatan. Kia semakin mengorak langkah dalam industri automotif dunia dengan penawaran model-model yang semakin menarik, sejajar penggabungan dengan Hyundai dari negara yang sama.

Minggu lalu telah disiarkan ulasan mengenai Perodua Alza yang mempunyai 7 kerusi untuk 5 penumpang dewasa dan 2 penumpang kanak-kanak yang mendapat sambutan hangat sehingga mencecah 3000 tempahan. Minggu ini pula, saya paparkan tentang model terbaru Forte dari Naza. Jika tidak berkenan dengan logo Naza, dipersilakan untuk menukarnya dengan logo Kia selepas membeli agar punya kesan impresif yang lebih mendalam kepada yang melihatnya nanti.

Pelancaran yang amat bergaya, termasuk model di sebelah kereta juga.

Forte telah dilancarkan minggu lalu di kompleks beli-belah mewah Pavilion Kuala Lumpur, yang mana saya sendiri hanya mampu menikmati KFC di ceruk tingkat ruang makan mereka, selain membeli donat J.Co dan hanya mampu mengagumi seni bina surau yang baru sahaja siap kerja ubah suai.

Satu permulaan bagus, pelancaran gaya mewah bagi sebuah kereta berharga mampu-milik, namun diyakini berkualiti setaraf Honda Civic dan Toyota Corolla Altis.

Terdapat tiga varian yang boleh dipilih, semua bertransmisi automatik, harga DI ATAS JALAN, pendaftaran persendirian:-

1.6 EX – RM75,800

1.6 SX – RM81,800

2.0 SX – RM93,800

Benar-benar menarik. Harga versi 1.6 EX menghampiri Toyota Vios 1.5 J, manakala versi 2.0 SX jauh lebih rendah harganya berbanding Honda Civic. Ya, saya perlu bandingkan kereta ini dengan kereta seperti Honda Civic kerana ianya terletak di segmen-C, sebaris dengan kereta-kereta tersebut.

Saya pernah meletakkan harga untuk kereta-kereta popular dengan enjin 1.5 dan 1.6 liter dalam tulisan berkaitan Perodua Alza. Jadi letakkan sendiri kedudukan Forte 1.6 EX mahupun 1.6 SX dan bandingkan dengan pesaing lainnya, di samping gambar-gambar untuk bantuan.

Nampaknya saya haruslah membandingkan harga Forte 2.0 SX dengan model 1.8/2.0 liter lain yang popular:-

KIA FORTE 2.0 SX – RM93,800

Mitsubishi Lancer 2.0 GT – RM123,980

Hyundai Avante 2.0 – RM91,208

Hyundai i30 2.0 – RM112,800

Kia Optima 2.0 EX – RM102,000

Toyota Corolla Altis 1.8 E – RM109,900

Honda Civic 2.0S – RM129,980

Peugeot 407 Classic – RM128,888

Ford Focus 2.0 – RM111,888

Ini merupakan aksesori yang akan diperolehi dengan Forte yang dibeli mengikut versi berlainan.

1.6 EX dilengkapi tayar 15″ standard.

1) Sistem brek anti-kunci (Anti-Lock Braking System, ABS)

2) Brek cakera belakang (Rear disc brake)

3) Dua beg udara (Dual Airbags)

4) Tempat rehat kepala aktif (Active Headrest)

5) Lampu kabus hadapan (Front Fog Lamps)

6) Radio/CD/MP3 yang boleh disambung dengan iPod menggunakan USB

7) Sistem kemasukan tanpa kunci (Keyless Entry System)

8) Tingkap kuasa (Power Windows)

9) Cermin Elektronik Kromik (ECM)

10) Penyaman Udara

11) Sensor Undur

Untuk versi 1.6 SX, terdapat pelbagai lagi aksesori tambahan selain 11 di atas, tayar 17″ aloi.

12) Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC), merangkumi pembahagian daya-brek elektronik (EBD), kawalan brek semasa membelok (CBC), sistem bantuan brek (BAS), sistem kawalan “traction” (TCS).

13) Cermin penapis UV

14) Stereng kulit

15) Stereng teleskopik

16) Sistem Penyaman Udara Automatik Sepenuhnya (FATC)

17) Sistem Bantuan Parking Belakang

18) Butang hidup enjin dan sistem kunci pintar

Untuk versi 2.0 SX pula, tambahan aksesori yang diberikan selain 18 di atas:-

19) Beg Udara sebelah tepi dan tirai (Side and Curtain Airbags)

20) Tempat duduk kulit

21) Stereng Kuasa Panduan Motor (Motor Driven Power Steering, MDPS)

Stereng dengan logo Kia. Nampaknya logo jenama Naza bertujuan mengurangkan duti import, memang bijak strategi Naza ini.

Begitu banyak kelengkapan menarik pada harga yang amat kompetitif. Sudah 300 tempahan diperoleh, diharapkan akan terus bertambah dan menjadi inspirasi kepada pengeluar kereta nasional Malaysia lainnya untuk menghasilkan kereta yang memahami jiwa penggunanya.

Kepada yang telah menempah dan memiliki Vios, saya rasa anda agak kerugian juga. Lagipun terserempak dengan sebuah Forte di Seksyen 7 Bangi, sungguh menawan hati. Diharapkan Naza sudah mempertingkatkan kualiti agar model terbaru ini dapat mengembalikan keyakinan rakyat Malaysia terhadap mutu kereta keluaran anak-anak jati negeri Kedah.

Komen-komen»

No comments yet — be the first.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: