jump to navigation

Kemerosotan jualan akhbar, mengapakah berlaku? Disember 11, 2009

Posted by Firdaus Rosli in Uncategorized.
Tags: , , , , , ,
trackback

Audit Bureau of Circulations (ABC) mengeluarkan data terbaru jualan akhbar di Malaysia antara 1 Julai 2008 hingga 30 Jun 2009 bagi akhbar-akhbar utama Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Bahasa Mandarin. Hasil kajian menunjukkan penurunan jualan untuk semua akhbar utama, kecuali Kosmo! dan Harian Metro.

Laporan berikut menjelaskan lagi jualan yang terus meningkat bagi akhbar Kosmo! dan Harian Metro adalah disebabkan oleh kuasa beli pembaca akhbar Bahasa Melayu yang masih tinggi.

Berikut merupakan ranking jualan akhbar utama dan perubahan edaran berbanding tahun sebelumnya:-

AKHBAR BAHASA MELAYU

1) Harian Metro (naik 4%)

2) Berita Harian (turun 5%)

3) Utusan Malaysia (turun 8%)

4) Kosmo! (naik 12%)

AKHBAR BAHASA INGGERIS

1) The Star (turun 3%)

2) The Sun (naik 6%)

3) New Straits Times (turun 12%)

Pada pandangan saya, trend penurunan jualan akhbar tertentu adalah disebabkan oleh kegawatan ekonomi yang melanda seluruh rakyat Malaysia, yang mana menyebabkan pembaca memilih akhbar paling murah harganya. Pembaca Bahasa Melayu akan cenderung untuk membaca Kosmo! dan Metro berbanding Utusan mahupun Berita Harian, manakala pembaca Bahasa Inggeris akan cenderung memilih akhbar percuma The Sun daripada The Star atau NST.

Iklan sebuah syarikat penyedia perkhidmatan Internet, P1W1MAX yang semakin dikritik akhir-akhir ini.

Tidak keterlaluan juga dikatakan bahawa populariti Internet yang semakin meluas, turut mempengaruhi jualan akhbar bercetak, oleh kerana kewujudan media alternatif dan keupayaan akses kepada laman-laman web akhbar utama sedia ada, yang akhirnya mencatatkan keuntungan hasil pengiklanan.

Malaysiakini sebagai contoh, mengenakan yuran bulanan kepada pembaca seksyen Bahasa Inggerisnya, di kala masih mengekalkan seksyen Bahasa Melayu, Mandarin dan Tamil secara percuma. Mungkin kita perlu satu badan bebas pula yang mengkaji trend pembacaan portal-portal berita dalam talian untuk mengenalpasti laman-laman berita yang popular.

Ada juga yang berkata, akhbar bercetak begitu cenderung memberikan pandangan menyebelahi sebelah pihak, iaitu menyebelahi kerajaan persekutuan yang mengawal mereka melalui Akta Penerbitan dan Mesin Cetak, justeru bagi mereka yang mahu mendengar pandangan pihak sebelah lagi, mereka akan menggunakan kemudahan Internet untuk mengaksesnya, sama ada di tempat kerja mahupun rumah, atau tempat-tempat tumpuan seperti Starbucks, McDonald’s mahupun kafe Old Town.

Estidotmy, sisipan khas dari Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi dalam akhbar Utusan Malaysia. Ini adalah antara sumber pendapatan Kumpulan Utusan.

Justeru, untuk memastikan akhbar-akhbar terus hidup, pihak-pihak berkaitan haruslah kreatif dan tidak bergantung kepada pembaca dan kerajaan semata-mata. Industri akhbar harus lebih kreatif dalam usaha memperoleh pulangan, misalnya menggalakkan pengiklanan secara dalam talian dan bercetak, selain memastikan kandungan lebih lengkap serta menarik di kedua-dua medium bercetak dan juga dalam talian, agar pembaca terus setia dalam menjadikan akhbar sebagai pilihan mereka berbanding portal-portal berita.

Usaha ini termasuklah publisiti kesedaran alam sekitar dengan mengeluarkan akhbar daripada kertas yang dikitar semula. Namun tidak pula dapat dipastikan, adakah dengan menggunakan kertas kitar semula, kos harga kertas dapat dijimatkan? Diharapkan jika masih mahal, industri percetakan pula harus lebih inovatif dalam memastikan pengurangan pembaziran sumber dapat berlaku pada kos yang boleh ditampung penerbit dan juga pembaca.

Yo!, sisipan khas Kementerian Belia dan Sukan di akhbar Utusan Malaysia. Nampaknya banyak pendapatan Utusan yang disumbang oleh kerajaan.

Kerajaan telah memainkan peranan dengan “terlebih cemerlang” sebenarnya, dalam usaha memastikan kemandirian akhbar-akhbar utama negara, dengan menjadi pengiklan terbesar Malaysia, mengatasi syarikat-syarikat pengeluar rokok suatu ketika dahulu yang kini diharamkan untuk mengiklan, dan syarikat-syarikat telekomunikasi yang bersaing sesama sendiri bagi merebut pelanggan, di kala kerajaan membelanjakan ratusan juta ringgit untuk pelbagai kempen perkhidmatan dan kempen kesedaran rakyat dalam bentuk pelbagai sisipan khas, terutama di dalam akhbar Utusan Malaysia.

Jika kerajaan kita punya kesanggupan dan keberanian, bolehlah juga dipinda Akta Penerbitan dan Mesin Cetak agar lebih banyak ruang interaksi dapat diwujudkan agar kerajaan dapat memahami kehendak dan keperluan rakyat secara keseluruhan, tanpa batasan dan halangan untuk memberikan kritikan.

Semoga industri akhbar kita terus hidup, dan dapat menampung hidup para pekerjanya yang rata-rata dihimpit kesusahan, seperti pemandu lori, pekerja kilang percetakan, mahupun pemilik gerai-gerai jualan di bahu-bahu jalan. Jika akhbar mengalami kepupusan, pasti hidup mereka tambah merana.

Komen-komen»

1. pakcikli00 - Disember 11, 2009

kerana orang lebih suka baca weblog kita yeop, duit beli akhbar lebih baik bayar broadband, lagi banyak maklumat boleh baca. bagi mereka ubah kerjaya yeop supaya tidak menjadi beku.

Firdaus Rosli - Disember 12, 2009

Haha…betul juga, Utusan RM1.50 sehari, RM2.00 di hari Ahad. Kumpul sebulan, cukup bayar W1MAX Basic RM49 tiap-tiap bulan=)

Nampaknya tak ada harapanlah untuk syarikat akhbar untuk naik semula ya? Kecuali yang tawarkan percuma macam The Sun dan Malay Mail yang berebut-rebut orang ambil untuk baca.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: