jump to navigation

Senarai permintaan untuk saya pulang ke Kedah. Disember 13, 2009

Posted by Firdaus Rosli in Uncategorized.
trackback

Untuk menyelesaikan masalah antara saya dan bapa saya (termasuk sekeluarga), saya haruslah pulang ke Kedah, memandangkan sudah 3 bulan saya tidak pulang ke sana. Untuk pengetahuan, saya amat merindui Kedah kerana walaupun ianya sebuah negeri yang agak panas cuacanya, saya punya ramai kenalan dan rakan-rakan yang tinggal di merata ceruk di serata negeri tersebut, mahupun punya kampung halaman di negeri Kedah, misalnya seorang rakan yang punya keluarga di Kota Sarang Semut berdekatan Alor Setar.

Bagi memastikan kepulangan saya ke Kedah tidak lagi dilanda kekecewaan, saya haruslah menjelaskan dengan teperinci apakah yang saya mahukan daripada kepulangan saya, agar dapat diketahui dan diambil tindakan sewajarnya.

Untuk itu, saya akan menyenaraikan “wish-list” saya, sebagai tanda kerinduan yang teramat untuk pulang, dan pada masa sama untuk menghindari kekecewaan daripada berulang.

1) Kebenaran memandu kereta Toyota Vios.

Memandangkan sudah 3 bulan saya membiarkan bapa saya memandu kereta baru beliau, sudah tentu kereta itu sekarang tidak lagi terlalu baru untuk dikatakan sebagai “merbahaya untuk dipandu”. Kereta tersebut sudah lulus semua ujian dalam segala keadaan pemanduan oleh bapa saya.

Oleh kerana kereta itu sudah “diklasifikasikan selamat”, saya mahu diberi peluang dan kebenaran untuk memandu kereta tersebut sepanjang kepulangan saya dalam zon tiga negeri Utara iaitu: Kedah, Perlis dan Pulau Pinang. Hal ini kerana saya ingin sekali untuk menjenguk rakan-rakan yang sudah sekian lama terpisah, ada yang sudah tiga tahun lamanya. Saya juga teringin membawa adik-beradik ke Queensbay di Pulau Pinang.

Tentang minyak, tidak perlu khuatir kerana saya akan membayarnya menggunakan gaji saya dari McDonald’s dan akan menyerahkan kunci kereta dalam keadaan tangki penuh. =)

2) Set TV yang tidak lagi mengalami kerosakan.

Televisyen Philips 21 inci yang baru dibeli pada tahun 2005 lalu nampaknya sudah kerap mengalami kerosakan apabila ianya selalu tepadam dengan sendiri dan mengambil masa untuk memaparkan semula imej dan suara. Keadaan ini sangat merugikan kerana TV tersebut disambungkan dengan dekoder Astro, di mana bayaran hampir RM80 sebulan dikenakan untuk langganan sejumlah hampir 50 saluran TV.

Jika TV tersebut “tidak lagi dapat diselamatkan”, tidak mengapa. Harap dapat diusahakan dalam jangka masa panjang untuk pembelian sebuah TV Plasma yang menyokong siaran Definisi Tinggi (HD). Ini kerana Astro sudah memulakan perkhidmatan B.Yond iaitu siaran televisyen dalam format HD dengan caj tambahan RM20 sebulan, dengan pemberian percuma dekoder B.Yond, piring satelit dan kad pintar dan pengecualian yuran pemasangan.

Antara saluran yang ditawarkan dalam format HD antaranya National Geographic (553), History (555), Supersport (811) bermula 18 Disember, dan ESPN (812) bermula Januari. Ini bermakna, penonton Malaysia buat pertama kalinya akan mendapat siaran Piala Dunia 2010 Afrika Selatan menerusi format HD. Amat menarik.

3) Internet berkelajuan lebih tinggi. (Ini untuk jangka panjang, buat masa sekarang Celcom Broadband memadai.)

Semua perkhidmatan jalur lebar mudah alih teramat mengecewakan di Yan, dengan Celcom dan Maxis Broadband amat perlahan dengan EDGE, manakala kelajuan untuk DiGi Broadband tidak diketahui yang mana saya akan mencuba modem milik Husna (yang didaftarkan atas nama saya=P) sebagai eksperimen di Yan nanti.

Jika semua perkhidmatan broadband tidak menepati piawaian saya, saya akan meminta ayah saya untuk menutup akaun Celcom Broadband, dan beralih kepada Streamyx yang lebih stabil dan jimat, selain dapat memberikan jiran-jiran kami perkhidmatan WiFi percuma ketika saya dan adik di tingkatan 5, Faizal tiada di rumah.

4) Ganti rugi kehilangan pendapatan. (Ini hanya untuk kepulangan kali pertama ini sahaja.)

Memandangkan ianya belum pasti bahawa saya akan dapat menggembirakan diri dengan kepulangan ke Kedah, saya tidak mahu mengambil risiko dengan mengorbankan pendapatan RM4.50 sejam (RM3.00 gaji asas dan RM1.50 elaun, kadar gaji TERBARU) dari McDonald’s semata-mata untuk bercuti ke Kedah.

Jadi saya berharap agar dapat diberi RM7.50 untuk setiap hari penuh saya di Kedah nanti. Ini bermakna jika jumlah 4 hari penuh, dan setengah hari lagi kerana akan pulang ke KL, saya harus diberi RM7.50 untuk setiap hari, jumlahnya RM30 untuk keseluruhan 4 hari. Ini bertujuan untuk membolehkan saya mengembalikannya dalam bentuk tangki penuh kereta, mahupun belanja makan adik-adik dan ibu bapa, yang mana nilainya pasti jauh lebih tinggi dari RM30.

5) Sofa baru. (Ini juga untuk dilaksanakan untuk jangka masa panjang, bukan sekarang, tahun hadapan pun tidak mengapa.)

Memandangkan sofa sedia ada sudah nazak keadaannya, diharap agar dapat ditukar baru supaya lebih selesa jiran, rakan-rakan dan saudara-mara yang melawat untuk duduk sambil minum secawan kopi/teh/Milo. Jika ini tidak dilakukan, alangkah malunya jika tercuri dengar ayat ini dari jiran/saudara/rakan;

“Kereta boleh beli baru, sofa dah macam nak patah, tak mahu tukar!”

Alangkah hancur luluh hati kita jika mendengar ayat sedemikian, mana mahu letakkan muka? Menyorok sahaja dalam kereta=P.

Jadi, diharapkan semua lima senarai keinginan (wish-list) saya ini dapat diambil tindakan sewajarnya, supaya kita semua mendapat manfaat dan keistimewaan sebagai ahli keluarga yang murah dengan rezeki ini. Inilah tanggungjawab kita dalam membina keluarga, agar semua mendapat nikmat dan berkat.

Tak sabar untuk ketemu mereka Jumaat ini, akan saya bawa berjalan-jalan jika dibenarkan memandu.

Tarikh saya dijangka pulang: Selepas Krismas 2009.

Komen-komen»

No comments yet — be the first.

Tinggalkan Jawapan

