jump to navigation

Pengalaman bersama P1 W1MAX. Disember 31, 2009

Posted by Firdaus Rosli in Uncategorized.
Tags: , , , , , , , , , ,
trackback

Sebenarnya sudah lama saya mengenali sebuah syarikat bernama P1, iaitu sejak dari saya belajar di Sunway University College lagi, iaitu pada tahun 2007. Ketika itu mereka terkenal dengan perkhidmatan Hotspot yang pantas dengan kadar serendah RM20 sahaja sebulan, di tempat-tempat yang mereka panggil P1 “Hot Zone”.

Apabila mereka memperkenalkan W1MAX pada tahun ini, saya terus tertarik dan teringin untuk mencuba. Di kiosk-kiosk promosi yang mereka sediakan, kelajuan muat turun dan muat naik mereka bolehlah dikatakan memuaskan. Tambahan pula ciri mudah alih yang mereka miliki sangat menarik para pengguna.

29 Disember, hari Selasa, saya terus mencuba perkhidmatan W1MAX P1 pakej Plus bernilai RM99 sebulan dari kiosk promosi Sunway Pyramid. Kerana tertarik dengan iklan “Potong!” mereka, saya pun membayar deposit RM100 dan menerima modem percuma daripada P1.

Setiba di Sri Ros, saya terus mencuba perkhidmatan mereka. Malang sekali kerana kelajuan muat turun yang mereka berikan hanyalah 200 hingga 300kbps (kilobyte per saat) berbanding yang diiklankan 1.2Mbps. Saya menguji kelajuan muat turun bagi P1W1MAX 1.2Mbps dan TM Streamyx 1Mbps di laman web Speedometer milik P1.

Green Packet sebuah syarikat senaraian Mesdaq di Bursa Malaysia Securities.

Kecewa dengan P1, saya membatalkan hasrat untuk memotong talian TM Streamyx dan terus ke Packet Hub di menara Green Packet, Jalan Templer di Petaling Jaya tengahari 30 Disember. Ramai yang berada di sana untuk pelbagai urusan seperti pembayaran bil, khidmat pelanggan dan pemotongan perkhidmatan.

Apa yang menarik dengan P1 P@ddock ini, tempat menunggunya selesa, ada ditayangkan filem-filem pendek 15Malaysia melalui beberapa TV Plasma yang disediakan, selain beberapa PC yang disediakan untuk mencuba perkhidmatan internet P1 melalui pakej-pakej berbeza seperti pakej Lite, Plus, Pro, dan W1GGY.

Paling saya suka, minuman percuma. Terdapat minuman panas seperti kopi pelbagai jenis daripada Nescafe’ dan juga “air kosong” daripada penapis air yang juga disediakan di sudut tepi ruang menunggu. 3 cawan kopi Mocha yang saya minum sementara menunggu giliran yang agak lambat.

Akhirnya giliran saya tiba, dan pegawai khidmat pelanggan melayani permintaan saya dengan pantas. Cek pemulangan RM100 dikeluarkan kepada saya secara terus apabila transaksi selesai. Keluar dari Green Packet dengan penuh sayu, saya terus mencari cawangan CIMB Bank untuk deposit cek, akhirnya singgah di McDonald’s Plaza Tol Sunway LDP untuk menikmati Filet-O-Fish untuk mengisi perut.

Di bawah, disenaraikan ranking saya untuk perkhidmatan Internet beserta ulasan untuk setiap satu penyedia perkhidmatan.

1) DiGi Broadband:

Kelajuan stabil, liputan luas. Di kawasan 3G, kelajuan teramat bagus mengatasi yang diiklankan. Di kawasan lain, ada EDGE yang lebih memuaskan berbanding Celcom HSDPA dan Maxis HSDPA. Laju di semua kawasan, lebih afdal untuk digunakan di tempat yang selalu berlaku kecurian kabel telefon (misalnya Yan, Kedah; Batu Gajah, Perak; dan Alor Gajah, Melaka). Khidmat pelanggan, bagus.

2) TM Streamyx:

Kelajuan tinggi, namun kurang stabil kerana kehilangan isyarat yang kerap kali berlaku semasa hujan. Tidak mudah alih, namun yuran bulanan murah setanding mutu perkhidmatan. Mudah terdedah kepada kecurian kabel yang boleh menyebabkan gangguan perkhidmatan sehingga sebulan. Khidmat pelanggan, teruk.

3) P1 W1MAX:

Kelajuan stabil, namun tak cukup pantas untuk pengguna internet yang tegar seperti saya. Keupayaan mudah alih memang menyeronokkan, namun saiz modem DV 230 terlalu besar untuk diangkut ke merata-rata tempat. Khidmat pelanggan cemerlang, tahniah. Punya ruang amat besar yang harus dimanfaatkan untuk peningkatan kualiti. Inilah masa depan Internet Malaysia jika kena caranya.

4) Maxis Broadband:

Mengecewakan dengan had muat turun yang sedikit, namun sudah mula menggunakan EDGE untuk meluaskan rangkaian perkhidmatan walaupun tidak mampu menyediakannya di seluruh negara seperti DiGi. Setakat ini tidak ada rakan yang meninggalkan Maxis Broadband untuk bertukar ke Celcom Broadband, yang ada hanyalah yang bertukar ke DiGi, Streamyx mahupun W1MAX.

5) Celcom Broadband:

Paling teruk dari segala segi; muat turun lembap, khidmat pelanggan hancur, promoter yang kuat menipu dan mengganggu pelanggan di sana sini. Digalakkan untuk satu sahaja jenis pengguna: yang punya liputan Celcom sahaja di tempat mereka (misalnya Kg Kuala Ruman, Jeniang, Kedah).

Saya amat berminat untuk mengetahui komen anda tentang penyedia perkhidmatan Internet (ISP) di negara kita. Lebih berharap untuk respon memberangsangkan dari mana-mana penyedia perkhidmatan.

Yang penting saya tidak mahu sebarang promosi yang cuba “mengikat” pelanggan dengan kontrak tanpa tempoh percubaan seperti diamalkan Celcom Broadband, Maxis Broadband serta DiGi Broadband.

DiGi Broadband turut “mengikat” pelanggan, namun setakat ini tiada aduan yang saya terima tentang kualiti perkhidmatan mereka. Streamyx pula turut mencuba dengan “Super Upgrade Deals” yang cuba memperdaya pelanggan dengan kadar sama perkhidmatan untuk 4 bulan pertama, dan kadar diskaun untuk 20 bulan seterusnya, tetapi tempoh kontrak pula dipanjangkan kepada 24 bulan. Saya tidak berminat, harap Streamyx lebih menumpukan kepada peningkatan kualiti daripada persaingan harga.

Sebagai kesimpulan, P1 masih punya peluang untuk memperbaiki mutu perkhidmatan mereka memandangkan saya tidak langsung terpengaruh dengan tawaran yang cuba “mengikat” saya daripada menukarkan perkhidmatan kepada yang lain.

Akhirnya, saya berharap P1 akan memperoleh kepercayaan semula daripada saya dan pelanggan-pelanggan lain yang turut mengembalikan modem mereka.

Inilah harapan kami apabila cuba "membebaskan diri daripada monopoli TM". Dunia baru, penemuan baru. Apakah harapan akan terlaksana? Semoga P1 memahami isi hati penggunanya.

Komen-komen»

1. broadband xde hal - Jun 21, 2010

Terlalu poyo..create your own internet connection then..bodoh gila..

2. broadband xde hal - Jun 21, 2010

Setakat kerja Mcdonald..complaint mengalahkan menteri..i dont think it s all about the broadband issue..It might be your current salary is not sufficient enough to subscribe broadband?Hahah..Find a part time job to cover up the broadband bill..

3. braodband xde hal - Jun 21, 2010

Stupid coward..the mc d staff who think he is good enough and knowledgeable in broadband business,deleted readers comments.Fear facing the facts huh?Dude,mcd CEO also not this sarchastic..Because they know well about the broadband.Ass scumbag!

Firdaus Rosli - Jun 22, 2010

Komen kena delete? Setakat ni tak pernah pula saya buat. Tak baik fitnah tau, kutuk takde hal punya =)

4. lokewy - Julai 11, 2011

tak betul la…berbanding line bord band dan strymex..aku rasa strymx lagi stabil berbanding guna bordband dg, celcom, maxis..aku guna strymex..di office juga di rumah…kalau kuat hujan sekali pun aku tak rasa lembap internet connection aku…cuma mungkin terjadi apa bila setting configuration berubah mungkin juga ada masaalah tapi rasanya bukan selalu,..lainla bordband Dg, Celcom< maxis ..tu semuanya lembap…pandai laju pandai lambat..binawe..baik firdaus perbetulkan ja la atau cari sumber terperinci tentang ini untuk pos kan…(jangan delet meseg ini ) hehehe


Tinggalkan Jawapan

