jump to navigation

Savvy: Apa yang menarik saya? Februari 21, 2010

Posted by Firdaus Rosli in Uncategorized.
Tags: , , , , ,
trackback

Pasti ramai yang tertanya-tanya, mengapa saya tertarik dengan kereta ini, sehinggakan setiap kali saya keluar darinya,

Beginilah rupa Savvy saya, kecuali gril hadapan.

saya akan pandang semula dua hingga tiga kali. Ada banyak sebenarnya sebab saya menyukai kereta ini, yang mana sebahagiannya saya sudah mengetahui sebelum memiliki, selain sebahagiannya yang saya rasai sendiri selepas memiliki.

1) Tawaran diskaun RM7000 dari Proton Edar.

Mungkin ini adalah “pull factor” untuk saya membuat keputusan memilih. Di mana lagi untuk memperoleh tawaran sebegini. Saya harus mendapatkan data jualan Savvy dalam tempoh promosi Drive for Prosperity, yang saya pasti amat berjaya dan mungkin akan diteruskan untuk perayaan lain seperti Merdeka dan Aidilfitri.

2) Khabar angin pemberhentian pengeluaran Savvy dari Proton.

Terdapat khabar angin sebegini yang saya sebenarnya tidak percaya. Namun jika benar apa salahnya, lagipun jumlah pemilik Savvy sekarang bersesuaian untuk pengeluaran aksesori oleh pengeluar tempatan, selain juga cukup untuk dijadikan simpanan untuk masa depan, mungkin Savvy boleh menjadi aset berharga di tahun 2030 nanti. Lagipun badannya kukuh, diharapkan enjin dan juga aksesori dalamannya juga begitu.

Untuk pengetahuan, kerjasama Proton dan Italdesign dalam pengeluaran kereta konsep, bukan bertujuan untuk menggantikan Savvy. Boleh dikatakan Savvy masih menjadi antara model Proton yang mencatatkan jualan konsisten, walaupun tidak setinggi Myvi.

Enjin Renault D4F-nya masih relevan, malah saya rasa lebih relevan daripada CamPro (sebelum pengenalan IAFM dan CPS), masih digunakan untuk Clio dan Twingo keluaran Renault Perancis. Jika benar sekalipun, hasilnya tidak akan lebih baik daripada Savvy. Hal ini kerana harga kereta hibrid yang pasti di luar kemampuan majoriti warga kita.

3) Penjimatan minyak.

Rekod penjimatan minyak, dari Malaysia Book of Records.

Ini memang diakui oleh kebanyakan, termasuk yang hanya pernah mendengar mengenainya. Hasil daripada Rekod Penjimatan Minyak Malaysia yang dicatatkan pada tahun 2007 lalu, Savvy dikenali sebagai “kereta penjimat minyak”. Imej ini bukan sekadar diketahui di Malaysia, malah di negara-negara eksport termasuk di Australia dan United Kingdom.

Untuk pengetahuan, penggunaan minyak saya untuk perjalanan Kajang-Shah Alam-Batu Gajah-Taiping-Kota Kuala Muda-Yan hanyalah RM60, menggunakan Shell V-Power Racing. Ini bersamaan 25 liter, yang mana mungkin sedikit tinggi jika menggunakan RON97 biasa atau RON95, namun saya pasti lebih murah jika menggunakan RON97 (RM2.05 seliter) berbanding V-Power yang terlalu mahal (RM2.38 seliter), mahupun RON95 yang membahayakan enjin (RM1.80 seliter).

4) Kemudahan servis.

Terdapat pelbagai pilihan untuk tempat servis bagi Proton Savvy, iaitu pusat servis Proton Edar serta EON, selain pusat servis kereta milik persendirian seperti RS Auto di Puchong, yang terkenal sebagai pakar membaiki Savvy. Kos alat ganti yang kini lebih rendah, membantu menarik saya menggunakan Savvy yang dahulunya saya tidak gemari. Pusat servis kegemaran saya, tentunya Servis Mesra Petronas Seksyen 4 Bandar Baru Bangi.

5) Keselesaan pemanduan.

Ini hanya saya rasai apabila memperoleh kereta ini dari bilik pameran Proton. Saya tidak terlalu kisah dengan keselesaan, memandangkan badan saya kecil dan boleh memasuki setiap jenis kereta dengan selesa. Gear manual-nya dirasakan lebih “masuk” berbanding gear Myvi transmisi manual.

Pusat graviti yang rendah membantu pemanduan yang penuh adrenalin, enjin yang ditala untuk kuasa tinggi juga membantu memberikan lebih pecutan bagi kereta ini. Pemberian percuma bodykit membantu meningkatkan ciri aerodinamik, seterusnya meningkatkan penjimatan bahanapi.

Ibu dan adik saya turut bersetuju, menyatakan keselesaan kereta ini setanding dengan Vios yang berharga dua kali ganda. Mereka telah duduk di kerusi belakang Savvy, dan sangat seronok dengan sistem suara 4 pembesar suara Clarion yang dilengkapkan bersama kereta ini.

6) Pengesan undur yang peka, tetapi tidak terlalu bising.

Ciri ini saya baru sedari selepas menggunakannya, dengan perbandingan bersama model Toyota Vios, Perodua Myvi dan juga Proton Wira. Pengesan undur paling teruk adalah pada Toyota Vios, sangat mengganggu tumpuan ketika meletak kereta.

7) Prestasi enjin yang mengagumkan.

Walaupun tidak sepantas Satria Neo yang boleh mencecah 210 km/j bagi versi enjin CamPro CPS, Savvy masih boleh dikatakan pantas sambil menjimatkan bahanapi pada masa yang sama. Selesa dipandu pada 140 km/j dengan 4500 pusingan enjin seminit, saya boleh tiba ke Gurun, Kedah dalam masa 3 jam jika konsisten dengan kelajuan tersebut, selain papan pemuka kereta yang stabil tanpa gegaran jika tidak melebihi 4500 rpm.

Ya, benar. Ini harga Filet-O-Fish hidangan saiz sederhana pada waktu tengahari. Sedapnya...

(Namun saya masih punya akal yang sihat. Rehat penting untuk keselamatan perjalanan, dan keselamatan kereta serta perut yang kian membuncit ini walaupun hanya diisi Filet-O-Fish McDonald’s ketika waktu rehat.)

8) Tempat duduk belakang boleh diturunkan 90 darjah.

Ciri ini memaksimumkan muatan jika hanya 2 orang di dalam kereta, menjadikannya hampir berfungsi seperti sebuah MPV, dengan saiz lebih kecil dan kos bahanapi lebih rendah.

Teringin untuk mendapatkan Savvy, mahupun sebarang model Proton lain dari bilik pameran ibu pejabatnya?

Hantarkanlah komen anda, mahupun e-mel kepada saya beserta maklumat peribadi untuk dihubungi.Akan saya panjangkan kepada Uncle Ridhwan Hadi dari Bilik Pameran Kristal, Pusat Kecemerlangan Proton Edar, Subang Jaya.

Setiap hasil jualan yang saya peroleh (jika ada), akan digunakan untuk pembangunan masa hadapan Kelapa Muda.

Komen-komen»

1. prodas - Februari 21, 2010

bro pn kalau senang2 lawatlh blog saya…info fasal automotif tempatan

http://prodas.wordpress.com/

2. salahuddin - September 12, 2011

salam, Seronok baca penglaman saudara. Crystal dan CoSE tempat yang sama ek. Sebab saya tengok alamat berlainan antara keduanya. Boleh saya dapatkan no. telefon en. Ridhwan Hadi nie.. ingat mahu berkunjung ke sana. Mahu berurusan dengan seseorang yang terbaik dari sana. Terima kasih.


Tinggalkan Jawapan

