jump to navigation

KLIUC yang ku cinta, inilah luahan rasa. Jun 28, 2010

Posted by Firdaus Rosli in Uncategorized.
Tags: , , , , , , ,
trackback

Saya berkesempatan ke kolej saya KLIUC untuk mendaftarkan diri bagi semester Jun 2010. Tiada keputusan peperiksaan terdahulu diambil, memandangkan saya tidak dapat mengambil peperiksaan akhir semester Mac 2010 atas sebab teknikal.

Para pelajar yang turut sama ingin mendaftar, rupa-rupanya telah memperoleh keputusan peperiksaan menerusi laman pelajar KLIUC versi baru yang sudah beroperasi dengan jayanya selepas masalah teknikal yang menjejaskan pengajian saya bagi semester lalu. Mujur tiada amaun yuran yang ditolak, memandangkan nama saya dianggap sebagai “tidak mendaftar” bagi semester Mac tersebut.

Tempat saya bekerja. Ada masalah? Terpulang kepada anda. Hak kebebasan untuk berkata-kata.

Para pelajar telah berhimpun seawal jam 8.30 pagi, namun kelewatan staf, sebilangannya meluangkan masa sarapan pagi di McD tempat saya bekerja menyebabkan semua pelajar terpaksa menunggu sehingga jam 9.30 pagi sebelum dibenarkan masuk ke dalam dewan.

Kerana ketidaksabaran sebilangan pelajar, ramai yang berasak-asak untuk memasuki dewan sehingga memaksa pengawal keselamatan mengawal jumlah pelajar yang masuk ke dewan.

Kehadiran mereka, untuk belajar, atau untuk apa?

Ini memberikan kelebihan kepada pelajar warga asing yang mempunyai fizikal lebih besar dan menghimpit kami warga tempatan. Seorang rakan berbangsa Cina terpaksa berundur jauh gara-gara sesak nafas akibat dihimpit oleh puak tak bertamadun ini.

Ranking universiti, masih di takuk lama. Ketinggalan dari kebanyakan negara Asia Pasifik.

Malangnya nasib kita di bumi sendiri atas nama “meningkatkan mutu pengajian tinggi”. Entah apa yang meningkat, kita pun tak pasti. Mungkin jenayah dan gejala sosial yang meningkat sebenarnya.

Selesai urusan pendaftaran, saya meninjau sekitar kampus. Antara perubahan yang jelas kelihatan:-

Gambar sekadar hiasan.

1) Mesin ATM baru , ditambah dengan sebuah mesin CDM, kedua-duanya dari CIMB Bank. Majoriti pelajar tajaan MARA dan PTPTN memperoleh elaun melalui bank tersebut.

2) Reka bentuk bangunan utama yang lebih indah, serta pintu masuk baru yang hampir siap dan bakal memudahkan pelajar serta staf keluar masuk.

3) Tiada lagi borang yang perlu diisi, melainkan borang soal selidik yang saya penuhi dengan cadangan bagi memperbaiki mutu kehidupan di KLIUC.

4) Kafeteria yang lebih mesra pengguna serta perokok untuk tidak menyebarkan asap kepada pelajar lain.

Untuk perkara ini, saya perlu ucapkan tahniah kepada pihak Student Affairs dan juga Student’s Representative Council (dalam BM: HEP dan MPP) atas usaha mereka.

Malang sekali, kegembiraan itu berakhir apabila saya tiba di Fakulti Kejuruteraan Awam. Terdapatnya notis bahawa para pelajar perlu mendaftar subjek mereka sebelum minggu kedua pengajian, iaitu sebelum Jumaat 2 julai 2010 untuk mengelakkan daripada dikenakan penalti RM50 bagi kelewatan pendaftaran setiap subjek.

Anda kata tiada masalah? Bagaimana jika saya beritahu, bahawa sistem pendaftaran online tidak berfungsi, dan para pelajar perlu datang ke Fakulti untuk melihat jadual waktu subjek yang terkini, dan akhirnya menyerahkan borang pendaftaran subjek kepada kerani Fakulti.

Rupanya perlu sebegitu rupa, ingatkan perlu klik saja.

Amat sukar, dan itulah sebenarnya yang menyebabkan saya tidak dapat mengambil peperiksaan akhir semester yang lalu.

Saya amat tidak berpuas hati dengan perkara ini, dan akan mengadu kepada pihak bertanggungjawab.

KLIUC, sila berubah demi kebaikan pelajar yang berhempas pulas untuk membayar yuran.

Komen-komen»

No comments yet — be the first.

Tinggalkan Jawapan

