jump to navigation

Aduan pelanggan, untuk khidmat cemerlang. Oktober 10, 2010

Posted by Firdaus Rosli in Uncategorized.
Tags: , ,
trackback

Okey, saya baru sahaja pulang daripada tempat kerja, dan memperoleh satu persetujuan bersama pengurus bertugas (dan pengurus lain yang akan bertugas kemudian hari), iaitu untuk pulang tepat pada masanya, tidak kira bagaimana keadaan kehadiran rakan-rakan syif pagi.

Juga, nama saya tidak akan dimasukkan di dalam jadual bertugas, bagi mengelakkan sebarang pertembungan dengan persiapan peperiksaan akhir yang saya amat risaukan.

Restoran tempat saya bekerja (pastinya anda tahu yang mana jika anda pembaca setia), telah menerima satu e-mel daripada seorang pelanggan mengenai perkhidmatan kami.

Pelanggan tersebut merupakan penduduk tempatan di tempat saya bekerja, umurnya 18, seorang wanita. Memandangkan saya terlalu kasihan akan bahasanya yang agak serabut, saya akan mengubah keseluruhan isi e-melnya kepada Bahasa Melayu sebenar.

E-mel diterima pada 8 Oktober, mengenai peristiwa yang berlaku pada 29 September lalu. Mujur, ingatan pelanggan ini cukup kuat kerana dapat mengingat peristiwa yang sudah berlaku selama 9 hari sebelumnya.

Tabik spring! Pasti kelompok pelajar terbaik SPM, malangnya seperti kebanyakannya, bahasanya tunggang-langgang ketika memberi pesanan, mahupun ketika menulis aduan seperti ini.

Assalamualaikum. Saya ingin melaporkan mengenai krew anda yang sangat biadap dan tidak menghormati pelanggan. Pada 29/9 jam 4.15am staf anda telah melayan kami dengan buruk sekali.

Pertama, ketika berada di order machine pandu-lalu, krew tersebut telah mendesak supaya saya memberikan pesanan dengan cepat. Kemudian, ketika di payment booth, mukanya masam dan berbicara seperti tidak mengendahkan kami, memulangkan wang secara kasar dan meminta kami menunggu di dalam kotak tetapi dia tidak memberitahu selengkapnya, kemudian dia terus menutup tingkap tersebut.

Kemudian, kami meletak kenderaan di hadapan untuk menunggu pesanan. Selepas itu, krew itu datang dan memberitahu “Kenapa tunggu di sini, kan saya dah cakap tunggu di kotak M, tengok, saya dah kena berjalan jauh nak hantar makanan ini.”

MASALAHNYA BELIAU TIDAK MEMBERITAHU SELENGKAPNYA KEMUDIAN TERUS MENUTUP TINGKAP. APA ITU?

Sangat kurang ajar, kemudian dia mencampakkkan makanan kepada kami, kemudian kami minta maaf kerana salah letak kereta, dan balasan diberi, “tak sama sama”.

KAMI SANGAT KESAL DENGAN PERKHIDMATAN YANG TELAH DIBERI KREW RESTORAN TERSEBUT. Diharapkan tiada lagi staf KURANG AJAR sebegini. Diharap pihak atasan dapat mengambil tindakan sepatutnya. Terima kasih.

Perhatian: Bukan e-mel sebenar, ayatnya dan masa pesanan telah saya ubah demi kebaikan bahasa kita, dan juga untuk mengelakkan perkara tidak diingini berlaku.

Berikut merupakan penjelasan saya.

1) Bayangkan, betapa arifnya pelanggan ini apabila menggunakan perkataan-perkataan seperti order machine dan payment booth. Pastinya seorang yang pernah terlibat dengan operasi restoran yang sama, mungkin di tempat lain.

2) Saya tidak pernah mendesak pelanggan supaya cepat dalam memberikan pesanan, semuanya saya layan sebaiknya kerana memahami, kebanyakkannya berkeluarga, dan membawa rakan-rakan bersama dalam kereta.

Ayat “cepat sikit” tidak pernah keluar daripada mulut saya, kecuali ayat “ada kereta di belakang encik”, untuk memberitahu ada pelanggan turut menunggu giliran di belakang. Kes ini, keadaan tersebut tidak berlaku.

3) Saya juga mengetahui, apabila pesanan lambat disediakan, pelanggan akan diminta menunggu di satu ruangan selepas pondok pembayaran (payment booth). Amalan biasa saya ialah dengan memberikan ayat ini.

“Cik, minta cik tunggu di ruangan hadapan, yang ada logo M itu, tertulis KHAS UNTUK PELANGGAN MENUNGGU. Sebentar lagi saya hantarkan pesanannya. Terima kasih.”

Pastinya ayat tersebut yang saya berikan, kerana satu persepsi tetap dalam diri saya, bahawa mereka semuanya adalah pelanggan restoran ini buat pertama kalinya, dan tidak pernah seumur hidup menjenguk lorong pandu lalu.

4) Dengan pengetahuannya yang mendalam tentang operasi pandu-lalu, dan dengan tunjuk arah yang saya berikan, pastinya pelanggan ini tahu di mana untuk menunggu jika pesanannya agak lewat untuk disiapkan.

5) Namun, mungkin kerana baru berumur 18, baru memperoleh lesen kereta, beliau menunggu berhampiran dengan pintu masuk dan keluar restoran, yang mana amatlah jauh. Berbeza dengan e-melnya yang konon cukup tahu tentang operasi pandu lalu.

6) Mungkin beliau tidak sedari, bahawa saya yang mengambil pesanan, memproses pembayaran, membungkus makanan, dan berlari jauh ke pintu masuk restoran untuk menghantar pesanannya.

Empat kerja serentak untuk pelanggan tercinta ini, masih saya menguntum senyuman keletihan, khas buatnya. Di mana perikemanusiaan dan kebijaksanaan pelanggan ini?

Tidak mengapa, mereka adalah pelanggan, merekalah intan, merekalah payung. Merekalah raja, permaisuri, boleh juga jadi tuan puteri.

Yang bersalah, tetap kita. Berwaspadalah dalam bekerja, demi mengelakkan pelanggan kurang matang sebegini lagi.

Jika anda lelaki, berminat untuk memperoleh teman wanita yang berperibadi cantik seperti pelanggan ini, yang juga mempunyai daya ingatan sehebat Adi Putra, hulurkan komen anda berserta alamat e-mel anda di ruangan bawah.

Segala butir pelanggan ini ada di hujung jari, kecuali Facebook beliau yang akan menyusul =) Sementara itu, saya cadangkan anda membaca etika pesanan di lorong pandu-lalu, demi kebaikan bersama.

 

 

 

Komen-komen»

1. Zayla - November 18, 2010

Terima kasih atas posting ini. Memang bagus sebab saya sendiri tidak mempunyai lesen kereta lagi. Rupa-rupanya ada juga etika ketika membeli melalui drive-through ya. Nampaknya rakyat Malaysia masih ada banyak lagi untuk mempelajari mengenai civic-consciousness.🙂

Bersama-sama mengamalkan etika untuk kebaikan bersama… Lain sungguh mentaliti orang2 Malaysia dengan orang2 Barat. Malangnya, orang2 Malaysia mengikuti gaya hidup Barat yang tidak senonoh tetapi tidak pula mengikuti etika orang2 Barat yang sangat civic-conscious.

2. simpati anda - Januari 7, 2011

PASARAYA ZON RIA CAWANGAN JITRA….salam sejahtera tuan /puan perkara ni harus di ambil perhatian DGN STAF-STAF yg memaki hamun dgn kami di dpn org ramai…kami amat kesal sekali dgn layanan yg staf-staf tersebut apabila kami hendak memilih pakaian dalam….dan seluar yg berlungguk dan apabila kami sedang bersembang smbl memilih mereka dtg dan berckp tidak ada budi bhs dan menyuruh kami lipat semula kain2 tersebut dan tidak bg kami pilih…..selepas itu,kami tidak jd membeli pakaian tersebut kerana amt kesal dgn sikap staf2 anda….bukan setakat memaki tetapi 2 org staf itu ,menunjuk jari “FUCK ” adakah ini layanan staf kpd pelanggan….kami harap pihak tuan/puan mengambil berat tentang perkara ini…..


Tinggalkan Jawapan

