jump to navigation

Bas RapidKL Wanita: Pendedahan masalah sebenar pengangkutan awam. Disember 7, 2010

Posted by Firdaus Rosli in Uncategorized.
Tags: , , , , , ,
trackback

Bagi bulan Disember 2010, RapidKL memulakan percubaan bagi perkhidmatan bas khas untuk wanita. Laluan terlibat, dan masa perjalanan bas khas ini seperti di bawah.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Laluan-laluan yang dipilih adalah berdasarkan kepada kadar penggunaannya oleh penumpang wanita. Apa kata kita selidik maklumat daripada FAQ RapidKL berkenaan Bas Wanita ini.

Apakah faedah kepada pengenalan Rapid Bas Wanita ini?

Faedah-faedah yang boleh dinikmati oleh penumpang-penumpang wanita adalah:

i.      Mengurangkan risiko daripada menjadi mangsa gangguan seksual dan penyeluk saku;

ii.      Mengelak ketidakselesaan kerana bersentuhan dengan penumpang yang berlainan jantina; dan

iii.      Lebih menjamin keselamatan sepanjang perjalanan kerana Rapid Bas Wanita ini dipandu oleh pemandu terlatih kami;

 

Sebenarnya, semua masalah yang diutarakan di atas telah dan sedang dihadapi bukan sahaja penumpang wanita, malah lelaki juga. Terutama isu keselamatan, adakah wanita sahaja yang perlu akan keselamatan perjalanan?

Pengasingan jantina mengikut bas juga dilakukan di Israel, gambar ini serupa seperti bas RapidKL bukan?

Kita masih beruntung, kerana tempoh percubaan ini hanyalah bagi waktu awal pagi dan lewat petang sahaja. Diharapkan konsep bas sebegini tidak akan diamalkan sepanjang masa, kerana sebab-sebab berikut:-

i. Ada laluan RapidKL yang tidak dilalui oleh syarikat bas lain, misalnya Pasar Seni – Shah Alam/Alam Megah. Kewujudan bas wanita sepanjang masa pastinya menyebabkan penumpang lainnya terpaksa menunggu bas seterusnya (kononnya 5-7 minit, hakikatnya bas seterusnya hanya akan bergerak selepas lebih 30 minit, bergantung kepada pelbagai faktor).

Agaknya beranikah rakan-rakan wanita untuk beramai-ramai dalam bas yang terbakar tanpa lelaki?

ii. KTMB juga telah memulakan perkhidmatan koc khas wanita, dan polisi ini kelihatan lebih adil kerana kedua-dua lelaki dan wanita dapat menaiki keretapi yang sama dan tiba pada waktu sama. Mungkin RapidKL boleh mencuba untuk mewujudkan dua kawasan dalam bas, iaitu kawasan lelaki dan wanita.

Akhir kata, mungkin juga, pengwujudan konsep pengangkutan awam khas wanita ini mahu memberi satu mesej khas bagi lelaki: Gunakan pengangkutan lain, anda tidak dialu-alukan bagi pengangkutan awam.

Sudah masanya, kaum lelaki memberi ruang kepada wanita menggunakan pengangkutan awam, dan masing-masing boleh memandu motosikal yang ada, dan kereta jika ada. Tak bujang-lah naik pengangkutan awam!

Jika begini, sehingga bilakah pengangkutan awam kita akan maju dan jadi pilihan utama? Mungkin tidak, sampai bila-bila.

Komen-komen»

No comments yet — be the first.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: