jump to navigation

Peraturan beg udara, mungkinkah terlalu lewat? Januari 22, 2011

Posted by Firdaus Rosli in Uncategorized.
Tags: , , , , , , ,
trackback

Cara beg udara melindungi daripada impak perlanggaran.

Kementerian Pengangkutan Malaysia sudah menetapkan bahawa pada tahun 2012, semua pengeluar kereta diwajibkan memasang beg udara pada setiap kereta, termasuklah kereta-kereta nasional Proton dan Perodua.

Beg udara sudah pun menjadi satu kewajipan kepada kereta-kereta yang dijual di negara-negara maju, oleh kerana keupayaannya mengurangkan impak hentakan apabila kemalangan berlaku.

Semua versi model Toyota Vios yang telah dinaik taraf (facelift) kini dilengkapi beg udara, selain pelbagai ciri keselamatan asas Toyota.

Di Malaysia, pengeluar kereta nasional selama ini hanya memasang beg udara pada model-model taraf tinggi dan yang berharga tinggi. Manakala pengeluar kereta bukan nasional pula, semuanya telah pun menjadikan beg udara sebagai komponen wajib, kecuali Toyota Vios J model sebelum tahun 2010.

Saga FL, juga dilengkapkan beg udara untuk setiap versi.

Perbezaan taraf ini menyebabkan hanya sejumlah kecil daripada kereta baru di Malaysia mempunyai beg udara, oleh kerana harga yang dijual lebih murah berbanding versi dengan beg udara. Namun, pujian boleh kita beri kepada pengeluar kereta nasional Proton yang kini mengeluarkan 100% model kereta dengan beg udara, dengan pengenalan versi baru model Saga FL.

Lokasi pretensioner tali pinggang keledar.

Peraturan ini masih belum diperjelaskan, diharapkan para pemilik kereta sedia ada turut dapat memperoleh manfaat daripada peraturan baru ini, terutamanya yang tidak memiliki pre-tensioner tali pinggang keledar.

Diharapkan juga, pemilik-pemilik kereta model terkini versi tanpa beg udara dapat memperoleh pemasangan mandatori daripada pengeluar:- misalnya bagi pemilik sedia ada model Perodua Viva, Perodua MyVi, Toyota Vios J, Proton Gen.2, Proton Saga BLM dan Proton Savvy, yang mana pengeluar telah pun memperoleh keuntungan besar hasil jualan model tanpa beg udara.

Lokasi biasa titik ISOFIX.

Hal ini juga, bagi memastikan para pengeluar kereta bagi versi Malaysia mengutamakan keselamatan penggunanya dengan ciri-ciri keselamatan tambahan yang boleh ditambahkan secara sukarela tanpa perlu menunggu peraturan-peraturan baharu diperkenalkan. Mereka wajib “ditakutkan” dengan cadangan-cadangan peraturan keselamatan baharu, misalnya pemasangan pre-tensioner tali pinggang keledar mahupun titik ISOFIX bagi memudahkan pemasangan kerusi keselamatan kanak-kanak.

Mungkin juga kerajaan boleh juga menimbangkan program subsidi/pelepasan cukai bagi pemasangan beg udara dan pre-tensioner tali pinggang keledar bagi menggalakkan pemilik meningkatkan ciri keselamatan aktif kepada kereta masing-masing.

Diharapkan dengan pengenalan-pengenalan peraturan keselamatan baharu bakal menjadikan jalan raya di negara kita ini lebih selamat untuk digunakan, dan kereta serta pengangkutan lain di Malaysia dalam keadaan terbaik untuk mengharungi pelbagai jenis perjalanan.

Masih belum terlewat untuk berubah, demi keselamatan jalan raya.

Komen-komen»

No comments yet — be the first.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: