jump to navigation

Tiada lagi diskaun tol musim perayaan, kadar tol sedia ada dikekalkan. Januari 28, 2011

Posted by Firdaus Rosli in Uncategorized.
Tags: , , , , , , , , , , , ,
trackback

Bermula musim Tahun Baru Cina 2011, PLUS Expressways tidak lagi memberikan diskaun tol sempena musim perayaan, mahupun diskaun perjalanan tengah malam.

Namun, berita gembira kepada pengguna, apabila kadar tol sedia ada dikekalkan selama 5 tahun sehingga 2015. Manakala program rebat tol bagi pengguna kerap lebuhraya, iaitu rebat 20% oleh kerajaan Persekutuan dan program khas bagi pengguna kerap PLUS, iaitu PLUSmiles dan program serupa di Lebuhraya Damansara-Puchong diteruskan.

Rebat tol yang sudah lama saya tidak peroleh, kerana kurang menggunakan lebuhraya.

Bagi Kelapa Muda, mujurlah program diskaun tengah malam tidak diteruskan, memandangkan sebenarnya perjalanan pada waktu tersebut lebih merbahaya daripada waktu lain. Ketika itulah pemandu kereta bakal bergelut dengan perasaan mengantuk, selain lebuhraya yang dibanjiri kenderaan berat seperti treler dan bas ekspres.

Pihak pengendali lebuhraya juga tidak akan dilihat sebagai mengutamakan keuntungan dengan menggalakkan perjalanan di waktu tengah malam yang kurang trafiknya, semata-mata bagi mengoptimumkan penggunaan tenaga kerja dan lebuhraya tanpa menghiraukan keselamatan pengguna lebuhraya.

Namun, bagi musim perayaan pula, mungkin ketiadaan diskaun bakal mengecewakan pengguna lebuhraya serba sedikit, namun itu dikira sudah memadai apabila memikirkan kadar tol lebuhraya yang sepatutnya dinaikkan 10% tahun ini.

Walaupun dengan diskaun tol yang agak banyak sepanjang tahun lalu, PLUS masih mencatatkan keuntungan memberangsangkan sepanjang tahun 2010. BursaNews.com melaporkan keuntungan PLUS untuk suku pertama 2010 (1Q10) meningkat kepada RM299.13 juta. Manakala bagi suku kedua 2010 (2Q10) meningkat lagi kepada RM319.56 juta.

Masalah kesesakan tetap tidak akan selesai jika begini rupanya jalan apabila keluar dari Plaza Tol Damansara NKVE.

Bayangkan keuntungan sebanyak itu, yang mana mampu melepasi angka RM1 bilion bagi keseluruhan tahun. Namun, harus juga dipertimbangkan adalah projek-projek terbaru PLUS seperti pembinaan lorong keempat di seksyen yang mendapat trafik tinggi seperti Shah Alam – Jalan Duta, Shah Alam – Rawang dan Nilai Utara – Seremban.

Projek-projek naik taraf sebegini amatlah digalakkan bagi memastikan aliran trafik yang lebih lancar sepanjang lebuhraya PLUS, dan diharapkan lebih banyak kawasan yang akan dibina lorong ketiga bagi menampung trafik yang lebih banyak, dan juga bagi memberikan ruang kepada kenderaan ringan yang laju dan juga yang perlahan bagi bergerak dengan lebih mudah dan selamat.

 

Trafik di LDP teramat teruk kerana terlalu terbuka, dengan terlalu banyak jalan keluar seperti di Bandar Sunway.

Berdasarkan sedikit pemahaman dalam kejuruteraan trafik, yang saya masih pelajari ketika ini, aliran (flow) trafik yang terlalu banyak dan dengan kepadatan (density) yang terlalu melampau, akan menjejaskan purata kelajuan sehingga mencecah sifar (0 km/j), iaitu kesesakan total yang mana ianya tidak jauh bezanya dengan di kawasan letak kereta.

Dengan sistem tol tertutup Juru - Sungai Dua, pengguna lebuhraya PLUS ke Pulau Pinang hanya perlu membayar tol di plaza tol ini tanpa perlu membayar di Juru/Sungai Dua.

Bagi mengatasi masalah ini, sewajarnya lebih banyak lebuhraya, dan seksyen-seksyen di lebuhraya haruslah dibina dengan sistem tol tertutup, yang mana aliran trafik dapat dikawal ke tahap yang sesuai bagi mencapai kepadatan trafik yang sesuai tanpa menjejaskan keadaan trafik. Sistem tol sebegini digunakan di Lebuhraya PLUS, Lebuhraya Pantai Timur dan Lebuhraya SKVE.

Berdasarkan pemerhatian, sistem terbuka di seksyen Juru – Sungai Dua, Pulau Pinang di Lebuhraya PLUS telah menyebabkan kesesakan teruk di kawasan tersebut, memandangkan pengguna terpaksa melalui 3 kawasan plaza tol yang sesak sehingga ke persimpangan:- Juru, Jambatan Pulau Pinang, Sungai Dua.

 

Trafik lebih lancar antara Juru - KL, kerana tidak perlu melalui 2 plaza tol di Ipoh. Alangkah bagus jika perkara ini boleh diaplikasikan antara Juru - Sungai Dua.

Bagi melancarkan aliran trafik di kawasan lebuhraya PLUS dan Jambatan Pulau Pinang, sewajarnya sistem tol di dua lebuhraya tersebut boleh diintegrasikan dan seksyen tersebut perlu mengaplikasikan sistem tol tertutup seperti yang sedang digunakan di seksyen Ipoh Utara – Ipoh Selatan yang terbukti berkesan mempercepatkan perjalanan di sepanjang Lebuhraya PLUS.

Jika sistem sebegini akan diaplikasikan di seksyen Juru - Sungai Dua, dimanakah ruang untuk jalan tempatan (local road) dibina?

Bagi berbicara memang mudah, namun untuk mengaplikasikan idea ini menjadi satu cabaran amat hebat, dengan ruang untuk naik taraf yang sempit, polisi keterbukaan kerajaan negeri Pulau Pinang, serta risiko untuk kesesakan trafik luar biasa sepanjang pembinaan, tetapi masih boleh direalisasikan.

Alangkah bagusnya jika mesin ini wujud di hentian-hentian rehat lebuhraya.

Selain itu, kempen penggalakan pembayaran tol elektronik wajar diteruskan. Ketika ini, kelihatan banyak kaunter tambah nilai dibuka di hentian rehat, dan mungkin PLUS boleh mengadaptasi sistem yang diwujudkan oleh RapidKL, iaitu kiosk tambah nilai (ARK) bagi memudahkan proses tambah nilai TnG tanpa perlu melalui lorong tambah nilai manual.

 

Komen-komen»

1. que - Februari 5, 2011

salam

saya que..PJ.ermm..saya nak tahu lagi update SKVE..leh email saya?


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: