jump to navigation

Firefly kurangkan destinasi penerbangan, langkah merugikan hasil kerjasama MAS-AirAsia. September 24, 2011

Posted by Firdaus Rosli in Uncategorized.
Tags: , , , , , , , ,
trackback

Syarikat penerbangan Firefly telah menutup beberapa penerbangan, yang menggunakan pesawat B737 yang menghubungkan KLIA ke destinasi-destinasi di Sarawak. Untuk pengetahuan, perkhidmatan Firefly ke Sarawak hanya bermula semenjak Mei lalu bagi laluan Johor Bahru – Kuching, manakala Sibu – Kuala Lumpur bermula Julai lalu dengan Firefly berjanji untuk menambahkan kekerapan penerbangan sebelum hujung tahun.

Juga akan ditutup adalah laluan Kuching – Kuala Lumpur, yang juga baru dimulakan Januari lepas. Penerbangan Firefly ke Kota Kinabalu dan Sandakan tetap diteruskan. Ramai yang mengeluh di atas penutupan penerbangan-penerbangan ke Sarawak tersebut. Difahamkan pentadbir laman Facebook Firefly telah memadamkan pelbagai komen dari pelanggan yang berang dengan penutupan laluan secara tiba-tiba dengan notis terlalu singkat.

Karikatur muka hadapan Utusan yang telah diubahsuai.

Biro Ekonomi Pemuda Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), komponen utama BN Sarawak turut mengecam tindakan penutupan laluan ini kerana dibimbangi akan mengurangkan kehadiran pelancong ke Sarawak dari dua bandaraya di Semenanjung tersebut.

Ketua Parti Tindakan Demokratik (DAP) Labuan, Lau Seng Kiat pula berpendapat bahawa Sabah dan Sarawak wajar mempunyai perkhidmatan penerbangan sendiri “Borneo Airways” kerana kebergantungan yang tinggi oleh kedua-dua negeri ini terhadap pengangkutan udara.

Hal ini berikutan pertukaran saham antara Malaysia Airlines dan AirAsia, yang mana langkah ini dipersalahkan sebagai punca Firefly, syarikat milik penuh Malaysia Airlines menutup perkhidmatan B737-nya dan hanya menumpukan kepada perkhidmatan turboprop di Semenanjung.

AirAsia makin berkembang, dan kerjasama dengan MAS akan meningkatkan lagi keuntungan di pihak AirAsia dari segi persaingan harga yang tidak lagi berlaku.

Bagi menyediakan penerbangan kawasan serantau, sebuah penerbangan baru dengan perkhidmatan penuh akan diwujudkan, iaitu Sapphire Air, hasil rangka kerjasama antara Malaysia Airlines – AirAsia. Sapphire akan mengambil alih semua kapal terbang jet milik Firefly dan juga dari Malaysia Airlines yang menyediakan penerbangan domestik dan serantau.

Pengenalan penerbangan baru ini menimbulkan kegusaran dalam kalangan kakitangan Malaysia Airlines. Dari sejumlah 15,000 kakitangan, 80% daripada tenaga kerja Malaysia Airlines akan dipindahkan ke Sapphire, dibimbangi dengan manfaat dan syarat yang berbeza dari sedia ada.

Penglibatan beliau dalam usaha menjaga kebajikan pekerja MAS, mampu memberikan pulangan undi yang besar pada pilihanraya nanti.

Kebimbangan tersebut mendorong mereka mendapatkan kerjasama mantan Timbalan Perdana Menteri / Menteri Kewangan, Anwar Ibrahim, yang akan membawa isu kebajikan kakitangan Malaysia Airlines ke Parlimen yang akan bersidang. Setakat ini, Malaysia Airlines kerugian RM769 juta pada separuh pertama tahun kewangan 2011.

MAS terus berada dalam kerugian, di manakah silapnya?

Kakitangan Malaysia Airlines tidak wajar menanggung kerugian akibat kesilapan di pihak pengurusan, begitu juga rakyat Malaysia sebagai pelanggan yang kecewa dengan pengwujudan kartel dalam industri penerbangan tempatan, yang bakal terus merugikan rakyat yang harus membayar lebih mahal untuk pengangkutan udara di masa hadapan.

Komen-komen»

No comments yet — be the first.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: